Åpen dør til julen

Til deg som synes julen kommer i tidligste laget i butikkvinduer og i reklamepauser: På Møtestedet kommer de første spørsmålene om julen allerede på sensommeren: – Blir det KIWI-julebord i år?

Bilde av to grønnkledde ansatte fra Kiwi med oransje skjerf rundt halsen. Bilde

Torsdag to uker før julaften tropper en gjeng med ildsjeler fra KIWI opp på Møtestedet, allierer seg med noen av stedets egne medarbeidere, og arrangerer et julebord som fester seg både i kropp og sjel. Det har de gjort siden 2005.

Det kom en mor med en sønn. Hun fortalte at det var den eneste anledningen hun hadde til å feire jul med sønnen. Det er vel noe av det sterkeste jeg har opplevdVidar Jensen, administrativ driftssjef i KIWI Norge AS.

For mange rusavhengige og vanskeligstilte er julebordet et lyspunkt i en ekstra utfordrende tid av året. Men det er ikke bare hos gjestene kvelden setter spor. Vel så mye hos alle dem som bidrar på ulike nivåer.

– Dette er blitt en tradisjon. Når jeg er på vei hjem fra julebordet to uker før jul, da er julen i gang for meg også, sier Vidar Jensen, administrativ driftssjef i KIWI Norge AS.

Lokalet pyntes, julemat tilberedes og dørene stenges ikke før sistemann har lyst til å gå. Koret synger, gatepresten holder andakt. Og selvsagt er Ragnhild ved pianoet.

– Vi lager mat, serverer, prater med folk, hygger oss. Og selvfølgelig tar vi oppvasken, sier Vidar og smiler.

Gagner både giver og mottaker

Vidar har vært aktiv som julebord–arrangør helt siden starten i 2005. Tanken om et julebord kom i forlengelsen av KIWIs matsamarbeid med Kirkens Bymisjon. Siden 2003 har matvaregiganten gitt fullverdig mat, men med begrenset holdbarhet, til Kirkens Bymisjons mange møtesteder. Hittil har samarbeidet resultert i rundt 24 000 måltider i året.

– Vi er veldig stolte av dette. Det er motiverende for alle som jobber hos oss at vi er med og tar dette samfunnsansvaret, sier Vidar.

Til det sagnomsuste julebordet i Drammen, beregner de cirka 70 middager. Har du vært innom Møtestedet, så ser du det kanskje for deg… Men som kjent: Der det er hjerterom, er det husrom. I tillegg til julemiddagen, får gjestene med seg en pose med diverse, både søtt og nyttig, som sjokolade, suppe og hermetikk.

– Noen legger ikke skjul på at de trenger det for å kunne servere litt ekstra til ungene sine, sier Marianne Berg. Hun er driftssekretær i KIWI. I år deltar hun i julebordarrangementet for 11. gang.

– Det kom en mor med en sønn. Hun fortalte at det var den eneste anledningen hun hadde til å feire jul med sønnen. Det er vel noe av det sterkeste jeg har opplevd, forteller Vidar.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

To Kiwi-ansatte, en mann og en kvinne, ved en bord iført oransje skjerf. Bilde
Vidar har vært aktiv som julebord–arrangør helt siden starten i 2005. Marianne deltar i julebordarrangementet for 11. gang.

Vidar og Marianne snakker om de mange ulike skjebnene. Noen kommer rett fra gata. Andre har forberedt seg godt til kvelden, pyntet seg og sørget for at kroppen er i balanse. Flere har hatt gode stillinger i næringslivet, vært høyt oppe i et system. Men av ulike årsaker har de ikke taklet tilværelsen. Andre har aldri vært i nærheten av de mulighetene, men prøver å leve et verdig liv.

– Det er så mange bra mennesker her, forskjellen er at de har et rusproblem, sier Vidar.

En forskjell for mange

Det kom en gutt inn fra kulda med helt åpen jakke. Jeg hentet en pose til ham og forsøkte å lukke igjen jakka hans. Men den var ødelagt. Jeg ga ham en klem og ønsket ham god jul. Da sa han «det var den fineste julegaven jeg har fått»Marianne Berg, driftssekretær i KIWI

Marianne er utdannet hjelpepleier og har jobbet tett på mennesker med både psykiske og fysiske handicap. Hun har også jobbet i flyktningmottak. Hun vet hvor godt det kan føles å ha gjort litt. Og hvor vondt det kan føles å ikke kunne gjøre alt.

– Det kom en gutt inn fra kulda med helt åpen jakke. Jeg hentet en pose til ham og forsøkte å lukke igjen jakka hans. Men den var ødelagt. Jeg ga ham en klem og ønsket ham god jul. Da sa han «det var den fineste julegaven jeg har fått», forteller Marianne.

– Han kom ikke året etter. Det er ikke alle som kommer året etter. Det er noe av det triste ved dette, legger hun til.

Anita Sæther er miljøarbeider på Møtestedet. Hun har jobbet der i 13 år og vært ansatt i de 11 siste. Hun har med andre ord fulgt matsamarbeidet med KIWI helt fra starten.

– Det betyr alt! Sier hun kort og kontant.

– Uten det samarbeidet kunne vi ikke laget de varme middagene vi lager hver dag. Da hadde det bare blitt supper, og kanskje et større varmt måltid en sjelden gang.

I dag kan de tilby gjestene daglige retter som lammefrikassé, fårikål og biffgryte. Pluss helst et fiskemåltid i uken.

– Og maten er helt fantastisk, fastslår Anita.

Hun har også deltatt i forberedelsene til mange av de berømte julebordene. Hun merker at mange av gjestene har forventninger.

– Blir det «KIWI-julebord» i år? spør de.

Anita smiler.

– For svaret er: Ja, selvsagt!

Tekst: Øivind A. Monn-Iversen | Foto: Torbjørn Tandberg

Vil du være med å glede noen som gruer seg til jul? Gi middager her!

Les også

Frode Forsdahl og Ulf Axelsen på sykkelsetet på en landevei, med hvite hjelper og Kirkens Bymisjon-sykkeldrakt, tre syklister og en følgebil bak seg.

Slik var ColorLineSetesdalTour 2018 for Frode og Ulf

Her forteller to deltakere på Enter fritid, Frode Forsdahl og Ulf Axelsen, om sine opplevelser rundt sykkelrittet ColorLineSetesdalTour - en reise fra Kristiansand, gjennom Setesdal, til Hovden på sykkel.

Første HovdenTour med Enter fritid

Skiløpet på Hovden er blitt en tradisjon og et mål for mange. ENTER Fritid fra Kirkens Bymisjon har deltatt i 5 år, og gjennom treningsøkter i høst og vinter er deltakerne igjen forberedt på denne styrkeprøven.