Mennesket i fokus

Kirkens Bymisjons lavterskelkafé, Møtestedet Haspa, ligger på toppen av bakken i Haspbergkjerndalen på Vestsida i Kongsberg. Sjelfulle, varme lokaler, med frivillige og ansatte som er klare til å ønske de som trenger et smil, en god samtale, et varmt måltid, eller en liten blund på sofaen, velkommen.

Møtestedet er en lavterskelkafé for rusavhengige og andre marginaliserte grupper. Kafeen holder åpent tre dager i uken og i Møtestedets dør ønskes alle like velkommen. Unikt for Møtestedet på Kongsberg er at her serveres det gratis, varm mat til alle gjestene.
Siste tilskudd til den frivillige gjengen som jobber på Møtestedet, Sigrid Rye, forteller at hun er helt overveldet over hva et varmt måltid og en god samtale gjør for hverdagen til den enkelte – inkludert henne selv.

God stemning: Ruth Karin Hansen, Sigrid Rye og Arvid Øverland er alle frivillige på Møtestedet Haspa. Sammen tilbereder de dagens middag, mens praten går løst over oppgavene.

Feltsykepleien
Samlokalisert med Møtestedet er feltsykepleien, et lavterskel helsetilbud for mennesker over 18 år som lever i aktiv rus, eller er under LAR–behandling (legemiddelassistert behandling).

Helene Borge jobber fem dager i uken som sykepleier på feltsykepleien. Hun bistår gjestene med urinprøvetaking, sårstell, sprøyter, samtaler og samarbeider med DPS og ruskonsulenter i Kongsberg kommune.

Helene forteller at fordi feltsykepleien er tilknyttet Kirkens Bymisjon, og ikke det offentlige, så blir hun en buffer, og da er det for mange tryggere å ta kontakt hos henne.

Ethvert møte med respekt
Det viktigste for Helene, og alle de andre som jobber på Møtestedet, er å se menneskene bak rusen. Å møte alle med respekt, se hva som bor i hver enkelt og gi alle en verdi. Møtestedet skal være et skadereduserende og lindrende tiltak, og alle skal bli sett og hørt.

– Noe av det beste er når det kommer en ny gjest til Møtestedet, misforstå meg rett, sier Helene. – En som kommer inn døra med «skjoldet» sitt foran seg. Det er et helt naturlig mønster for en som er vant til å bli skuffet på daglig basis, og som slipper guarden litt etter litt for hver gang vi møtes, fortsetter hun.
– Gleden over å få se historien og mennesket bak det hele gjør at jeg elsker jobben min! sier hun entusiastisk. – Her er det lov til å ha både gode dager og dårlige dager. Alle skal få muligheten til å føle seg hjemme her på Møtestedet.

Og som Helene sier det, folk føler seg hjemme på Møtestedet. Energien som møter deg når du kommer inn i lokalet er helt spesiell. Det summer i samtaler rundt flere av bordene, latteren ligger under overflaten, og kommentarene sitter løst. Alle er på fornavn, og klemmer deles villig ut.

25 år med rusavhengighet
Ved et av bordene sitter Tina, som gjerne deler litt av sine opplevelser. Tina og ektemannen Tommy, flyttet til Kongsberg fra Molde for halvannet år siden.

Tina har vært rusavhengig i 25 år, med kortere og lengre opphold. Hun er nå i en veldig god periode, og forteller at det er mye takket være den hjelpen hun får på Møtestedet.

Et sted å gå til: – Jeg fikk vite om Møtestedet da jeg flytta hit, og jeg kommer hit hver dag det er åpent for å skravle og spise mat. Det betyr så mye å ha et sted å gå til i hverdagen, de dagene det er stengt her, er helt pyton, sier Tina.

Tina trekker spesielt frem det sosiale, og følelsen av tilhørighet. Allikevel trekker hun frem utfordringen med å holde seg rusfri når mange av gjestene ruser seg daglig.
Nettopp av den grunn har Helene på feltsykepleien mulighet for samtaler, også utenfor åpningstiden til selve kafeen.

For mange er det godt å få både tid og rom til en samtale, uten at det er mange tilstede på Møtestedet; som ligger vegg i vegg med lokalene til feltsykepleien.

– Helene på feltsykepleien er helt unik og hjelper meg masse, sier Tina. – Jeg tar én dag av gangen, og jeg er stolt hver kveld jeg kan se meg selv i speilet og si at jeg har klart det!

Godt å komme «hjem»
Feltsykepleier Helene forteller at Møtestedet er et viktig holdepunkt, i en for mange, ustabil tilværelse. Mange av gjestene har ingen annen sosial omgang enn den de får her.

– Vi har strenge regler for hva som er lov og ikke.

Enkelte kan grynte litt innimellom, men reglene holder vi på. Nettopp for at det skal være et trygt og forutsigbart sted å komme til, sier hun. Når en gjest kan komme, legge seg ned på sofaen, og sovne til summingen fra resten av «familien», så vet vi at vi har oppnådd å skape den tryggheten som vi ønsker, forteller hun og ser rundt seg.
– Det er godt å få komme «hjem».

Frisør på huset: Guro Mathiesen Fredriksen er frisør av utdannelse, og jevnlig kommer hun innom på Møtestedet og klipper gjestene gratis. Tina setter stor pris på både en klipp og praten med Guro.

Les også

Frode Forsdahl og Ulf Axelsen på sykkelsetet på en landevei, med hvite hjelper og Kirkens Bymisjon-sykkeldrakt, tre syklister og en følgebil bak seg.

Slik var ColorLineSetesdalTour 2018 for Frode og Ulf

Her forteller to deltakere på Enter fritid, Frode Forsdahl og Ulf Axelsen, om sine opplevelser rundt sykkelrittet ColorLineSetesdalTour - en reise fra Kristiansand, gjennom Setesdal, til Hovden på sykkel.

Første HovdenTour med Enter fritid

Skiløpet på Hovden er blitt en tradisjon og et mål for mange. ENTER Fritid fra Kirkens Bymisjon har deltatt i 5 år, og gjennom treningsøkter i høst og vinter er deltakerne igjen forberedt på denne styrkeprøven.