Et møte med Daniel, en svært aktiv mann i Kirkens Bymisjon

Samfunnet vårt består av mennesker som deltar på forskjellig vis. Enkelte er med på mye og andre på mindre. Sånn er det selvsagt også her i Kirkens Bymisjon i Kristiansand. En av dem som er med på svært mye er Daniel.

Vi har hatt en prat om hvilke aktiviteter han er med i ENTER Jobb og Fritid, og om hva Kirkens Bymisjon betyr.

– Daniel, du har jobbet her en stund. Hva er det du holder på med?
– I november i fjor hadde jeg valget mellom flere praksisplasser, og jeg tenkte at Kirkens Bymisjon var den plassen med mest variasjon – og fritidstilbud i tillegg. Egentlig ville jeg helst begynne på Kunstrommet, men begynte på Pedalen.
Jeg tenker nok litt sånn at når jeg er ny er det noen som liker meg og andre som ikke gjør det, uten at det egentlig betyr så mye, men her ble umiddelbart tatt godt i mot. Og det sosiale var godt og inkluderende helt fra starten. Sammen med humoren og hjertevarmen fikk jeg en god følelse av å bli mottatt uten å bli tråkket på, og en varm stemning av at vi ser hverandre.

– Og jobben er fin?
-Ja, og variert. På mandager er jeg en del teatergruppa Fotspor som vi har på Kilden. Det trigget meg med at det var litt utenfor komfortsonen min og at jeg kan utfordre meg. Så er det jo utrolig gøy også! Vi tester ut litt improvisasjon og uttrykksmåter, og var faktisk i London for å lære og få inspirasjon. Samholdet blir positivt preget av å oppleve og å reise sammen. Merker hvordan det er blitt enda mer trygghet i gruppen etterpå.
Og i tillegg til Pedalen og Fotspor er jeg på Ekspedisjonsgruppe en dag i uken der vi trener på forskjellige områder for å kunne mestre en skikkelig ekspedisjon.

(Intervjuet fortsetter under bildet)

Daniel i Kristiansand er engasjert i mye.

– Har merket meg at du er aktiv Daniel. ENTER Fritid har flere tilbud som du også er med på. Hvordan er det?
– Jeg har jo et mål for fremtiden, og alt jeg holder på gir meg en følelse av å være del av noe som er større enn meg selv. Det er så viktig med nettverk, og være sammen med andre – uansett hva slags forskjellige bakgrunner vi har. Så for mitt mål er Kirkens Bymisjon en veldig riktig plass å være.
Og en arena der en lærer og kan bidra selv. Jeg er opptatt av å være sunn og å trene, og jeg er med på blant annet løping, sykling og kajakk, og er sykt fornøyd med at jeg greide Jegerprøven. Gleder meg til rådyrjakt! Etter triatlon i sommer trodde jeg nesten at jeg skulle drukne så nå svømmer jeg også ukentlig. Vi trener sammen og oppnår mål sammen, alt fra Sommerløpet, maraton i Oslo og nevnte triatlon.

– Så for deg er det viktig å være en del av miljøet i Kirkens Bymisjon og ENTER?
– Uten tvil. Og før jeg begynner på skole neste høst er det flott å ha dette nettverket. Både på dagtid og i fritidsaktiviteter. Jeg har funnet et miljø og en god plass å være og fått venner som jeg trener og er sammen med. Jeg er nokså forandret fra hva jeg var for ett år siden, og jeg kommer til å vokse og forandre meg i tiden som ligger foran også! Og så drømmer jeg om å kunne holde på med musikk og tekst i fremtiden, kanskje ha et lite studio. Erlend Ropstad mente jeg burde satse på vise-rap etter at vi snakket sammen da jeg var impresario på hans konsert her i vår.

– Takk for en flott prat, og jeg må si jeg er imponert over deg Daniel!

Les også

Bli kjent med Gunhild Tobiassen

Bli kjent med Gunhild Tobiassen – prosjektutvikler i Kirkens Bymisjon i Kristiansand

Frode Forsdahl og Ulf Axelsen på sykkelsetet på en landevei, med hvite hjelper og Kirkens Bymisjon-sykkeldrakt, tre syklister og en følgebil bak seg.

Slik var ColorLineSetesdalTour 2018 for Frode og Ulf

Her forteller to deltakere på Enter fritid, Frode Forsdahl og Ulf Axelsen, om sine opplevelser rundt sykkelrittet ColorLineSetesdalTour - en reise fra Kristiansand, gjennom Setesdal, til Hovden på sykkel.