Våre kjerneverdier

Vibemyr skoleverksteds kjerneverdier er respekt, likeverd og toleranse.

Kjerneverdiene veileder oss når vi står overfor ulike valg og utfordringer.

De preger vår faglighet, våre strukturer og våre holdninger.

De synliggjøres i vårt daglige virke overfor våre elever, deres foreldre/foresatte, våre samarbeidsparter.

Og de er vår rettesnor til fellesskap, samhandling og faglig standard i medarbeidergruppen.

Derfor er vår opplæring lagt opp slik at hver elev

–          opplever mestring, læring og personlig utvikling

–          opplever tilhørighet og trivsel i fellesskapet av medarbeidere og medelever

–          erfarer at sine behov og forutsetninger er tilpasset i våre planer og vår gjennomføring av skoledagene

–          opplever seg inkludert og akseptert

Derfor møter vi våre elever med

–          fokus på elevens muligheter og ressurser

–          omsorg ut fra den enkeltes behov

–          forutsigbar tydelighet

–          tålmodighet og forståelse for at elevens liv utenfor skolen påvirker skolehverdagen

–          en hyggelig og imøtekommende tone og omgangsform

Derfor preges vårt samarbeid med foreldre/foresatte av

–          ønske om – og vilje til – samarbeid

–          verdsettelse av deres erfaringer som foreldre/foresatte

–          omsorg og oppmerksomhet

Derfor er samarbeidet i medarbeidergruppen preget av

–          samarbeid, støtte og ros, og en direkte og løsningsorientert dialog

–          kreativitet, humor og en hyggelig omgangstone

–          seriøsitet, men ikke selvhøytidelighet

–          fellesskap og ”vi-holdning” til små og store hverdagsutfordringer

De veileder oss når vi står overfor ulike valg og utfordringer.

De preger vår faglighet, våre strukturer og våre holdninger.

De synliggjøres i vårt daglige virke overfor våre elever, deres foreldre/foresatte, våre samarbeidsparter.

Og de er vår rettesnor til fellesskap, samhandling og faglig standard i medarbeidergruppen.

Derfor er vår opplæring lagt opp slik at hver elev

–          opplever mestring, læring og personlig utvikling

–          opplever tilhørighet og trivsel i fellesskapet av medarbeidere og medelever

–          erfarer at sine behov og forutsetninger er tilpasset i våre planer og vår gjennomføring av skoledagene

–          opplever seg inkludert og akseptert

Derfor møter vi våre elever med

–          fokus på elevens muligheter og ressurser

–          omsorg ut fra den enkeltes behov

–          forutsigbar tydelighet

–          tålmodighet og forståelse for at elevens liv utenfor skolen påvirker skolehverdagen

–          en hyggelig og imøtekommende tone og omgangsform

Derfor preges vårt samarbeid med foreldre/foresatte av

–          ønske om – og vilje til – samarbeid

–          verdsettelse av deres erfaringer som foreldre/foresatte

–          omsorg og oppmerksomhet

Derfor er samarbeidet i medarbeidergruppen preget av

–          samarbeid, støtte og ros, og en direkte og løsningsorientert dialog

–          kreativitet, humor og en hyggelig omgangstone

–          seriøsitet, men ikke selvhøytidelighet

–          fellesskap og ”vi-holdning” til små og store hverdagsutfordringer