Virksomheten LUB

Larkollen ungdomspsykiatriske behandlingshjem er et psykiatrisk behandlingshjem for 16 ungdommer med ulike former for omfattende psykiske lidelser, alder 13-18 år

Institusjonen vektlegger tverrfaglighet i tråd med fagfeltet.  I tillegg til ulik helse- og sosialfaglig høyskolebakgrunn blant miljøterapeutene, har institusjonen psykologer, klinisk sosionom, familieterapeut og psykiater i deltidsstilling.  Institusjonen står i tett samarbeid med Rørvik skole ved rektor i ledergruppen samt lærerne i det daglige arbeidet med ungdommene.

Institusjonen har innleggelser etter Psykisk Helsevernlovens paragraf 2.1.

Larkollen ungdomspsykiatriske behandlingshjem er en del av Spesialisthelsetjenesten og har driftsavtale med Helse Sør Øst.

Institusjonen eies og drives av Stiftelsen Kirkens Bymisjon. Driften er regulert etter Psykisk helsevernloven, Lov om pasientrettigheter, Spesialisthelsetjenesteloven og Helsepersonelloven.

Institusjonen har som formål å tilby døgnkontinuerlig behandling til 16 ungdommer i hovedsak alder 13 -16 år, med mulighet for opp til 18 år.  Institusjonen bestreber seg på så langt det er mulig å tilby et individuelt tilrettelagt behandlingstilbud.  Deres familier får også et individuelt tilpasset poliklinisk tilbud som er forpliktende. Diagnostisk faller ungdommene våre gjerne inn under depresjon, angst, blandede atferds- og emosjonelle forstyrrelser, tilknytningsforstyrrelser og organisk betingede forstyrrelser som ADHD.  Stadig flere kommer med spørsmål om mer alvorlige psykiske lidelser som personlighetsforstyrrelser og mulig psykotisk utvikling.  I forhold til denne gruppen ønskes særlig døgnopphold for å erfare ungdommen i ulike situasjoner over tid for bedre å kunne vurdere alvorlige diagnostiske dilemmaer. Fenomenologisk har alle blandingstilstander.

Institusjonen har en lang historie innenfor feltet barne- og ungdomspsykiatri, institusjonen ble startet i 1961.
Det nedlegges et betydelig arbeid i utredning og kartlegging av ungdommene, særlig i observasjonsfasen.  Det settes opp en individuell plan for hver enkelt ungdom med ulike typer tilbud; spesifikk miljøterapi, familiearbeid, nettverks-arbeid, individualterapi, gruppeterapi og spesielle pedagogiske opplegg.

Ved alle innskrivninger ved institusjonen så starter en opp med en familie-innleggelse.  Denne varer som regel i 2 døgn.  Målet er da å bli kjent med ungdommen, se familiesystemet i samspill og snakke om det familien og ungdommen ønsker å få hjelp til å forandre.

De fleste ungdommer som skrives ut fra Larkollen har i en periode ettervern.  Noen bare i en kort overgangsfase andre over en lengre periode.  Dette for å kunne ta vare på og videreutvikle de behandlingsresultater som er oppnådd.  Det opprettes da en ansvarsgruppe som kan bestå av deltakere fra innsøkende instans, skole, evt. barnevern og ettervernskontakten ved institusjonen, som oftest er familieterapeut).

Les også

Norsk Råkk spilte på fest i børsparken

Nabolagsfest for tiende året

- I år fyller festen her i Børsparken 10 år. Så det blir bursdagskake! forteller leder for Møtestedet Kari Gran til jubel fra langbordene.

Tre koordinatorer fra Home-Start med barneboka «Hurra, det er tirsdag!» i hånda.

Kirkens Bymisjon med barnebok om å få hjelp i familien

Av og til kan livet by på utfordringer som gjør at familier har behov for hjelp utenfra. Home-Start Familiekontakten i Trondheim ønsket å gjøre rammene for møtene med barna enda bedre, og har nettopp gitt ut barneboka «Hurra, det er tirsdag!».