Ny Start - et tiltak i Aktivitetskafeen

Vi tror på et arbeidsliv for alle, uavhengig av diagnose, rusbruk eller fortid.

I Ny Start er veien til jobb individuell og fleksibel, ofte i en kombinasjon av veiledning, arbeidspraksis eller utdannelse - målet er ordinær jobb.

Veien til ordinært arbeid kan for mange være lang – hull i CV-en, manglende referanser, ufullstendig/manglende skolegang eller liten arbeidserfaring.

I Ny Start jobber vi hele tiden med et hovedmål om at hver enkelt skal ut i ordinært arbeid. Veien dit er individuell og fleksibel – det være seg praksis, utdannelse mv. Vi fokuserer på muligheter, ikke på begrensninger.

Om tiltaket:

Det er 10 plasser i tiltaket, som er en del av en avtale med psykisk helse og rus i Drammen kommune (PHR).

For å få en plass hos oss, må man primært søkes inn av PHR i kommunen. Jobbsøker må ha en tidligere rusutfordring eller utfordringer knyttet til psykisk helse, forholdet til rus må være avklart, i tillegg må det være et ønske om jobb og/eller utdanning.

Tiltaket er fem dager i uken fra kl 8-15, men det er mulig med færre oppmøtedager, det avtales individuelt.

Vi tilbyr:

• Kartleggingssamtale
  • Individuell arbeidsplan
  • Karriereveiledning
  • Arbeidstrening i Kirkens Bymisjon
  • Praksis i ordinær bedrift
  • Kontakt med arbeidsgiver
  • Veiledning med søknader/CV/jobbintervju
  • Fysisk trening/aktiviteter
  • Veiledning om hverdagsøkonomi/skatt/gjeld
  • Bistand til kontakt med offentlige instanser
  • Sosiale samlinger for deltakere
  • Tilbud om aktiviteter på ettermiddag/helg/ferie

Våre samarbeidspartnere

Vi samarbeider bl.a. med oppfølgingsklassen i Drammen kommune. Jobbsøkere i Ny Start kan ta opp fag fra videregående skole for å fullføre eller forbedre karakterer. Vi har flere jobbsøkere har benyttet seg av tilbudet, og som har avlagt eksamener med gode resultater. I tillegg samarbeider vi med flere opplæringskontorer.

Ny Start har et bredt samarbeid med ulike næringslivsbedrifter. Bedriftene har takket ja til å tilby praksisplasser for å øke arbeidserfaringen til den enkelte. Samarbeidende bedrifter mottar tett oppfølging i oppstartsfase og underveis i perioden. Ved inngåelse av enkelte avtaler ligger det også en intensjon om ordinær ansettelse i bunnen.

Hvem er Ny Start for:

• Du har en rushistorikk eller utfordringer knyttet til psykisk helse.
  • Du er motivert for endring og arbeid
  • Du har en kontaktperson v/psykisk helse og rus i Drammen Kommune (PHR)
  • Kristin Claudi, daglig leder Norengros Drammen Papir Engros

"Jeg anbefaler andre bedrifter å prøve og se hvordan det går fremfor å tenke at dette ikke er aktuelt. Ender et slikt møte med en fast jobb, får man ofte en utrolig motivert og lojal medarbeider på laget."

Kristin Claudi
    Daglig leder i Norengros Drammen Papir Engros

Gleden ved å gå til en jobb

Tunge tanker kan ta mye plass for mange. I et nedstengt samfunn har flere merket de negative tankers nærvær. Erik Tandberg, var på oppløpet av en mastergrad når tankene til slutt ble overveldende.

Gunn Toril Grønlund, jobbkonsulent, Kirkens Bymisjon i Drammen

Gleden ved at andre lykkes!

Tålmodighet er viktig i min jobbhverdag. Det skaper trygge jobbsøkere, sier Gunn Toril Grønlund, jobbkonsulent i Kirkens Bymisjon Drammen.

Ta kontakt med oss for informasjon om tiltaket!

Gunn Toril Grønlund

Jobbkonsulent