Aldring, bo og nærmiljø

– Vår kvalitet er blitt et forbilde

– For første gang har vi utviklet en felles kvalitetsbeskrivelse for alle sykehjemmene våre. Det gir oss mulighet til bedre samarbeid og bedre tjenester til beboere og brukere.

– Vi ser at vårt arbeid i eldreomsorgen er blitt forbilder for andre, sier avdelingsdirektør Mette Gro Iversen.

2019 ble et år med samordning, kvalitetsutvikling og store visjoner på eldresektoren i Kirkens Bymisjon. Men den nye avdelingsdirektøren kan også fortelle om et år med motbør, som ikke gjør det lett å legge kurs framover. Avtaler om de største byggeprosjektene i organisasjonens historie var klare til å bli signert: Nytt sykehjem med mangfoldsprofil og Omsorg+-tilbud på Ammerud. Nytt urbant sykehjem på Vålerengen, med bredt nabolagstilbud. Alt var ferdigforhandlet og klart for signering med Sykehjemsetaten. Så ble det stopp i bystyret like før årsskiftet. Avtalene ble stanset og anbudskonkurransen avlyst med henvisning til EØS-regler, og mulig reaksjon fra den europeiske ESA-domstolen (EFTA).

– Behovet for tjenester i eldreomsorgen øker, men kommunens rammer er blitt strammere. Det trengs nye måter å løse oppdraget på, og vi tror vi er en del av løsningen! Vi er kreative og nytenkende. Vi ser at mye av de vi har utviklet som metoder, nå har blitt «alles» kvalitet. Derfor er det leit å ikke kunne slippe til for fullt, sier avdelingsdirektøren.

Kommunen vil overta mer

Noe av situasjonen på omsorgsfeltet i Oslo, er at Oslo kommune vil overta mer drift selv. Det gjelder både seniorsentre, botilbud og pleie. Kirkens Bymisjons bo- og aktivitetstilbud Kampen Omsorg + blir nå overtatt av kommunen. Et forbilledlig drifts- og fagmiljø går tapt i overgangen, mener Iversen.  På Engelsborg ressurssenter gikk det bedre. Der snudde bydelen i budsjettbehandlingen, og bestemte at Kirkens Bymisjon likevel skal drive senteret videre som før. De fire sykehjemmene Kirkens Bymisjon driver har avtaler ut 2021/22.

– Vi er gjerne med på å tenke nytt og å endre på rammer, men vi er redd noe av det som skjer nå vil utarme ideell sektor i hovedstaden. Det gir lite næring til vår kreativitet, sier hun.

-Hva er utsiktene framover for arbeidet med aldring, bo og nærmiljø?

-Det er så mye kraft i denne organisasjonen! Vi har erfaring, gode fagfolk og medarbeidere som inderlig ønsker at beboere og brukere skal få det de har krav på og trenger for å leve hele livet. Klarer vi å beskrive det, vil vi fortsatt være en samarbeidspartner som kommunen vil velge. Vi vil være med videre!

Når partneren får demens

Harald Lunde vet ikke hvor lenge kona Jorunn kan bo hjemme. De har begge levd med Jorunns Alzheimer-sykdom i 15 år.

Les om dagtilbudet på Bekkelagshjemmet her

Virksomheter i avdeling Aldring, bo og nærmiljø

• Ammerudhjemmet
  • Bekkelagshjemmet