Mangfold og inkludering

Et år preget av nye oppstartsprosjekter

Inkludering og mangfold har i 2019 realisert tre tiltak med TV-aksjonsmidlene, forteller direktør Nora Blaasvær: Lille Shelter – et overnattingssted for mennesker i spesielt sårbare situasjoner ved Bymisjonssenteret, Veiviser ved Primærmedisinsk verksted (PMV), og I jobb på Gjøvik.

I tillegg har de etablert to nye virksomheter:

• I Jobb Oslo, som en del av satsningen på arbeidsfeltet og styrking av lavterskeltiltak innenfor fagfeltet.
  • Kirkens Bymisjon Innlandet. I forlengelse av nye TV-aksjonsprosjekt ble det behov for å styrke den lokale ledelsen og stadfeste Kirkens Bymisjon som en samfunnsaktør i denne regionen.

Året har også bydd på Kirkens Bymisjons første samskapingsprosjekt med en bydel i Oslo.

-Sammen med bydel Bjerke jobber vi med et nytt aktivitetshus. Det er spennende å se hva vi kan få til sammen med dem, og vi ser fram til åpningen i løpet av 2020, sier Blaasvær.

På rusfeltet har 2019 vært preget av rusreformutvalgets pågående arbeid.

-Kirkens Bymisjon har ikke vært særlig fremtredende i mediene, men i debatter har vi støttet bevegelsen «fra justis til helse». Det er en helt nødvendig retning for samfunnets reaksjon på besittelse og bruk av illegale rusmidler til eget bruk.

-Når det gjelder åpne russcener i Oslo sentrum har vi vært tydelige på at rusproblemer primært er helse- og sosialutfordringer som skal møtes med helse- og sosialfaglige tilnærminger.

Når det gjelder psyksik helsevern ser vi at det fremdeles mangler gode tilbud til folk med alvorlige rus- og psykiske lidelser.

– Innstrammingen av mulighet for bruk av tvang i psykisk helsevern, som kom for noen år siden, gjør at en del personer, spesielt de med psykoselidelser, blir svært dårlige uten at de fanges opp av hjelpeapparatet, sier Blaasvær.

I 2019 har Inkludering og mangfold klart å sette papirløses helserettigheter på dagsorden.

– Det skyldes trolig langvarig påvirkningsarbeid fra blant andre virksomheter i vår avdeling,

Hun trekker fram byrådserklæringens oppmerksomhet på rettighetsfattigdom og fattige tilreisendes behov for mer forutsigbar akuttovernatting som positivt.

– Men vi er ikke i mål enda, sier Blaasvær, og legger til:

-Vi ser et slags momentum etter rettssaken mot Arne Viste som kan gi oss økt påvirkningskraft i dette feltet.

I tiden fremover ønsker hun mer samarbeid på tvers i avdelingen og organisasjonen.

Det gir mening å dele ressurser, fag og folk. Og det er en tydelig del av ny strategi for 2020-2025.

Ellers vil avdelingen fortsatt jobbe for å sette rettighetsfattigdom på dagsorden og få til et bedre akuttovernattingstilbud for fattige tilreisende.

– Selv om de har rett til bevegelse og til å søke inntekt i andre land enn eget hjemland etter EØS-avtalen, får de ikke ta del i velferdsstatens ordninger. Vi erfarer at en stor gruppe av fattige og utsatte mennesker som oppholder seg i byen, ikke kan benytte seg av sikkerhetsnettet som finnes, avslutter Blaasvær.

• Om hiv og kjærlighet

"Da jeg fikk hiv etter et overgrep, ble jeg ikke fylt av redsel. Men etter hvert ble noen dører lukket for lang tid", skriver "en som lever med hiv".

Les blogginnlegget
  • En vanlig dag i desember

"Det var en gang et menneske. Et menneske med følelser og tanker. Et menneske med gode og vonde minner, med fremtidshåp og uro", skriver Johanna Eidse-Frænkel, sosialkonsulent ved Bymisjonssenteret Tøyenkirken.

Les blogginnlegget

Virksomheter i avdeling Inkludering og mangfold

•  Aksept
  • Batteriet