Rus og psykisk helse

Noe å komme tilbake til…

Mye av det vi gjør handler om dette: At mennesker skal ha noe å komme tilbake til. Enten det er et godt behandlingstilbud, et nettverk, et hjemsted – eller en bolig.

Avdelingsdirektør Hildegunn Dømbe Hermansen oppsummerer arbeidsåret 2019, og ser framover.
Hun ser at mye av arbeidet som skjer blant rusavhengige og psykiatriske pasienter handler å skape gode overganger. I 2019 feiret Kirkens Bymisjon 10 år med det gatenære tilbudet 24sju, et heldøgns helsetilbud for de mest utsatte rusavhengige.

– Hva har det døgnåpne tilbudet betydd?

-Vi ser at det har vært utrolig nyttig og viktig for brukere og pasienter. For oss som organisasjon, og for myndighetene. Det ligger i den rusavhengiges «natur» å trekke til storbyen. Det er så mange som har mistet viktige kontakter. Her har vi kunnet hjelpe folk fra hele landet tilbake til hjelpeapparatet, til ny behandling og bedre dager, sier direktøren.

Pakkeforløp

Hun peker også på den gode utviklingen med krav om et individuelt pakkeforløp for folk i behandling for rus og psykisk helse. Alle som blir vurdert med behov for behandling skal få det, og det skal skje etter et bestemt forløp med individuell utredning, behandlingsplan, forløpstid og tilbakeføring til lokalsamfunnet.
– Alle våre behandlere har kodet og registrer pasienter etter nytt regelverk. Nå kan den enkelte pasient selv sjekke status for sitt behandlingsforløp. Dette er en viktig koordinering, som gjør det lettere å bidra til at pasienter har et sted å komme tilbake til etter behandling.

Fra straff til helse

– Regjeringens melding for ny rusreform ble lagt fram i 2019. Hva sier du om den?

– Kirkens Bymisjon støtter hovedprofilen i meldingen, som går inn for å flytte reaksjonene på rusavhengighet bort fra straff og juss, til helse og behandling. Dette berører hele vår daglige holdning til, og møtet med den rusavhengige. Rusavhengighet er et helseproblem.

– Noen mener at strafefrihet for bruk av illegale rusmidler vil være skadelig for unge, nye rusbrukere?

– Ja det har noen forebyggende utfordringer, men det skal fortsatt ikke være tillatt å ha illegale rusmidler. Kommunene må sikres gode ressurser for å møte dette. Men vi trenger denne holdningsendringen, sier avdelingsdirektør Hildegunn Dømbe Hermansen.

Les Kirkens Bymisjons høringsuttalelse til rusreformen her.

Avspenning som medisin

Å slutte å ruse seg er hardt arbeid. For mange er en del av det å lære seg å hvile. A-senteret jobber målrettet ved å legge til rette for hvile. Fellesprogrammet hver dag er på kun to timer.

Bli med til A-senteret

Virksomheter i avdeling Rus og psykisk helse

• 24sju
  • A-senteret