– Dette er kulturhuset min bestefar drømte om

Det aller første kultursenteret for den norske rom-befolkningen er åpnet. Rom-minoriteten i Norge har ventet i flere generasjoner på senteret.

Åpningen skjedde høylydt i Gamlebyen kirke i Oslo med sang og dans, god mat og med alle aldersgrupper til stede torsdag 1. mars 2018.

Festen i kirken, som nå er blitt kultursenter, var en historisk milepæl for rom i Norge.

Kultursenteret «Romano Kher» er et resultat av den norske stats oppreisning for rom-minoriteten i Norge. Statsminister Erna Solberg ga i 2015 en offentlig unnskyldning til norsk rom for diskrimineringen og stigmatiseringen de har vært utsatt for før og etter krigen, og etter det ble det bevilget midler over statsbudsjettet til oppreisingsarbeid. Siden 2016 har Kirkens Bymisjon koordinert arbeidet med et eget kultursenter.

Gammel drøm

– Det er en gammel drøm som blir virkelig med dette huset. Min bestefar som kom til Norge i 1957 hadde dette som et av sine første ønsker. Vi har kjempet for det i mange år – og nå er det virkelig. Dette er en stor dag for alle norske rom, sier Natalina Jansen, fra Det romske rådet.

– Hvorfor er et kulturhus så viktig?

– Fordi vi har så mye å vise fram! Nå kan alle komme og se hvem vi er, og bli bedre kjent med oss, vår historie og våre verdier. Vi er en liten, men viktig minoritet i Norge. Vi  blir ikke borte! I dette huset kan vi og det norske storsamfunnet komme tettere på hverandre, sier Natalina.

På åpningsfesten i Gamlebyen kirke  ledet Natalina en fest som kokte av glede, entusiasme, generasjonsmøter, sang, dans og gratulasjoner.

Viktig for byen

I kultursenteret Romano Kher er det planlagt konserter, utstillinger, fortellerkvelder, kokekurs, temagrupper og barne- og ungdomsarbeid. Senteret vil også drive veiledning for romfolks møter med det offentlige velferdssystemet. Senteret er også sterkt opptatt av at huset skal brukes av «den norske majoritetsbefolkningen»

Ordførerer Marianne Borgen mener det nye kultursenteret vil får stor betydning.

Kultursenter for den norske rom-befolkningen ble åpnet torsdag 1. mars. Kultursenteret holder til i Gamlebyen kirke. Ordfører Marianne Borgen var med på festen. Her sammen daglig leder Kai-Rune Myhrer (bakerst) og de ansatte ved senteret Romano Kher
FORNØYD GJENG: Ordfører Marianne Borgen var med på festen under åpningen av kultursenteret. Her sammen daglig leder Kai-Rune Myhrer (bakerst) og de ansatte ved senteret Romano Kher. (Foto: Caroline B Ellingsen)

– Endelig! Dette er vel fortjent! Det er møteplasser som dette som forebygger negative holdninger og diskriminering i byen vår. Felles kulturopplevelser skaper trygget og trivsel.  Jeg er stolt av at det første huset for romkultur i Norge kommer i vår by. Det vil spre kunnskap, gi tillit og raushet og skape stolthet. Det trenger vi mer av, sa ordføreren i sin gratulasjon.

Kirkens Bymisjons Kai-Rune Myhrer er daglig leder for kultursenteret.

– Kirkens Bymisjon takker for tilliten dere har vist i samarbeidet om senteret. Vi tror på dere! Vi trenger ikke lenger å høre på de som sier «det går ikke». Nå er vi her, og vi gleder oss til det vi skal få til sammen, sa Myhrer til festfolket.

Hjelp til å oppnå drømmer

I det nye kultursenteret Romano Kher i Gamlebyen kirke i Oslo kan en utstøtt gruppe oppnå noen av sine drømmer­. Her har norske rom endelig fått et felles hjem – noe de kan kalle sitt.

Det som ikke ødelegger deg, gjør deg sterkere

Hun er rom. Og norsk. Men hennes sterkest­e identitet­ er den som slekten­ og tradisjonen har gitt henne som «sigøyner». Som minoritets­kvinne opplever Safira Josef (33) at hver dag er en kamp, og en mulighet.