«Familieferie på Stovner» fikk 2 mill. kroner – og fortsetter

Nå kan prosjektet Familieferie på Stovner fortsette i lang tid! Prosjektet har nettopp mottatt 2 millioner kroner fra Sparebankstiftelsen. Prosjektet utvikler ferie- og fritidstilbud til familier som ikke tidligere har hatt denne typen erfaringer. Tiltakene blir organisert av unge frivillige.

Unge frivillige på Stivner kaster ball på plenen.

– Dette er herlig gladmelding til de frivillige! De er så engasjerte og bruker masse tid og kreativitet på dette. Mange har vært spente på om ferieprosjektet kunne fortsette – og nå får vi råd til både videreføring og utvikling, sier prosjektleder Emilie Rygh Hestnes.

Det vellykkede prosjektet har pågått siden 2015 og har tilbudt ferieopplevelser til 114 familier. 55 unge frivillige mellom 18 og 30 har engasjert seg og arbeidet.

Under tildelingen fra Sparebankstiftelsen ble det uttrykt at «Familieferie på Stovner» er en type  innsats som ligger midt i sentrum av det stiftelsen ønsker å støtte: Frivillighet, dugnad, innsats for barn og unge. 90 søkere fikk støtte denne gangen.

Skaper felles opplevelser
–  Det er fantastisk at andre ser betydningen av det vi gjør og støtter ferieprosjektet med en så stor sum. Mye av suksessen i prosjektet er at frivillige og familier skaper felles ferieminner og gode opplevelser sammen. Her kan alle bidra med sin egen innsats, sier leder ved Stovner Frivilligsentral, Elisabeth Simonsen.

Hun forteller at tilbudet etter hvert har samlet frivillige fra hele Oslo. Hun gleder seg stort over at fritidsmodellen nå også kan utvikles videre.
– Vi ser at mange barn og unge ikke har kontakt med vanlige organiserte fritidsaktiviteter. Vårt mål er å bygge ut samarbeidet med andre organisasjoner og synliggjøre tilbud som finnes der folk bor – og som de kan delta på hele året. For mange er dette ukjent farvann, sier Simonsen.

Både barnefamilier og frivillige kan glede seg over at «Familieferie på Stovner» nå fortsetter. Mottakere av den store gaven fra Sparebankstiftelsen (fra v).: Virksomhetsleder Elisabeth Simonsen, prosjektleder Emilie Rygh Hestnes, generalsekretær Adelheid Firing Hvambsal.

Styrker muligheter
Sparebankestiftelsen ga også en raus sum på 150 000 kr til Skattkammeret ved St.Hanshaugen Frivilligsentral i Kirkens Bymisjon. Pengene skal brukes til svømmetrening for mindreårige asylsøkere.

Generalsekretær i Kirkens Bymisjon Adelheid Firing Hvambsal var tilstede ved tildelingen, og sier gavene viser stor tillit til organisasjonen.

– Dette styrker muligheter for at barn, unge og familier vi møter i vårt arbeid kan utvikle seg, ta del i fellesskap og finne sin plass i samfunnet, sier generalsekretæren.

Ung Engasjert Frivillig

Les også

Norsk Råkk spilte på fest i børsparken

Nabolagsfest for tiende året

- I år fyller festen her i Børsparken 10 år. Så det blir bursdagskake! forteller leder for Møtestedet Kari Gran til jubel fra langbordene.

Sporet trenger frivillige til viktig innsats på Oslo S – søk innen 29. januar