Frivillighetens år 2022

Skattkammeret er en grats utlånssentral for barn og ungdom som gir alle mulighet til å delta i fritidsaktiviteter uten en prislapp som ekskluderer. Alt utstyr er av god kvalitet og i god stand, og kan lånes i en uke av gangen. Skattkammeret på Orkanger er en av utlånssentralene i landet som låner ut mest utstyr. Det er også et sted hvor barn møtes etter skoletid. Her kan du lese om Bjørn, som har vært trofast med som frivillig i Skattkammeret Orkland helt fra starten.

Månedens frivillig: Bjørn Krokdal

Frivillig hos: Skattkammeret Orkland

Bjørn Krokdal på 77 år er frivillig ved Kirkens Bymisjon Trøndelag sitt Skattkammer på Orkanger. – Jeg har vært frivillig i mange lag og foreninger i Orkland siden jeg var 16 år, først og fremst innen idrett. Jeg har for eksempel slitt ut mange biler på å kjøre andre sine barn til og fra arrangementer og aktiviteter. Men, som jeg pleier å si; «En får mer igjen enn man gir ved å være frivillig». Jeg kan også nevne at jeg har vært fire år i menighetsrådet og at jeg fremdeles er kirkevert. Jeg er engasjert i Røde kors hjelpekorps, jeg er guide i Thams paviljongen – og hjelper til på frivillighetssentralen.

Da Kirkens Bymisjon fikk TV- aksjonsmidlene for ca. 4 år siden, var jeg leder for innsamlingsaksjonen i Orkland (Orkdal). Da jeg fikk høre at Kirkens Bymisjon Trøndelag i den forbindelse skulle opprette en utlånssentral med sportsutstyr på Orkanger, ble dette virkelig interessant, for dette var noe jeg hadde ivret for i mange år. For å gjøre en lang historie kort, har jeg vært så heldig å få være med som frivillig på Skattkammeret Orkanger helt fra starten. Det har vært meningsfylt å være med på å utvikle den til å bli en av de utlånssentralene i Norge som låner ut mest utstyr. Den har også blitt et treffsted for barn og unge og et lite pusterom for de som trenger det. Her kan du gjøre lekser, spille shuffleboard og fotballspill, låne utstyr osv. Det er ikke til å komme utenom at hverdagen kan være tøff for mange og at et pusterom i hverdagen er viktig. Derfor er det å være frivillig på Skattkammeret noe av det mest givende som har hendt meg. Jeg føler meg privilegert som får jobbe på et slikt sted. Å se gleden det gir når vi kan låne ut gratis sportsutstyr, er stort. Et eksempel er jenta som fikk låne helt nytt skiutstyr, og som hvisket til sin mor for å spørre om hun fikk lov til å gi meg en klem. Det er dette som er betalingen for å være frivillig.

Les også

Tre koordinatorer fra Home-Start med barneboka «Hurra, det er tirsdag!» i hånda.

Kirkens Bymisjon med barnebok om å få hjelp i familien

Av og til kan livet by på utfordringer som gjør at familier har behov for hjelp utenfra. Home-Start Familiekontakten i Trondheim ønsket å gjøre rammene for møtene med barna enda bedre, og har nettopp gitt ut barneboka «Hurra, det er tirsdag!».

Her er Kirkens Bymisjons populære og helt spesielle hekleoppskrift

Vi får stadig henvendelser om vår helt spesielle oppskrift "Bestemorrute". Her deler vi derfor vår hekleoppskrift, med videoer som viser hvordan man hekler. Lykke til!