Frivillig i Home-Start Familiekontakten

Home-Start Familiekontakten (HSF) er et familiestøtteprogram for småbarnsfamilier med minst ett barn under skolealder. Programmet går ut på at den frivillige besøker familien i to til fire timer i uken i en avgrenset periode. Vi er et lavterskeltilbud som utløser mye positivitet og hindrer mange kriser. I tillegg er det sosialt å være frivillig, man møter andre mennesker og får et annet nettverk. Tre ord som ble understreket gjennom samtalen med Monica, var «takknemlighet, tillit, og hjertet».
Monica er «storbarnsmor» og fylkesaksjonsleder for TV-aksjonen i Trøndelag. I perioden hun var frivillig for en familie, var hun med på å feire 1-årsdagen til barnet. Klikk og les samtalen vi hadde med henne.

Navn: Monica Mollan Hansen

Frivillig hos: Home-Start Familiekontakten

Hva gjør du som frivillig i Kirkens Bymisjon?

– Jeg er frivillig i Home-Start Familiekontakten (HSF) og kom først til en familie på fire. Fra dag én ble jeg en del av familien. Jeg kom tett innpå dem, så det var rart å avslutte. Dagene med familien var preget av mye lek, middagslaging og henting i barnehagen.

Hvorfor ble du frivillig?

– Å drive med frivillighet burde ha vært en selvfølge, alle har mulighet til det på et eller annet nivå. Jeg husker hvordan det var å være en småbarnsmor og at jeg var misunnelig på andre som hadde besteforeldre som kunne hente i barnehagen, eller hjelpe til i noen timer. I dag kan jeg være den personen som støtter andre småbarnsforeldre. Det er utrolig mange forskjellige familier og behov. Det kan bare være at det er noe som skjer i livet ditt akkurat nå, og at du trenger noen. Alle burde ha tilgang til en familiekontakt i vanskelige perioder i livet sitt.

Hva er det beste med å være frivillig, og hvorfor er frivillighet viktig?

Jeg skjønte ikke foreldrenes takknemlighet, jeg gjorde jo ingenting? Det er en energiboost; man gjør så lite, men får så mye igjen. Jeg fikk også veldig god kontakt med barna. En gang jeg hentet det ene barnet i barnehagen, hørte jeg et annet barn si «æ og vil ha en Monica i livet mitt». Takknemlighet er det jeg sitter igjen mest med. Fordi jeg fikk ta del i familiens hverdag, fordi de hadde så mye tillit til meg, og fordi de var så rause. Det har vært en veldig fin opplevelse som alle burde ha. Jeg har lagt igjen litt av hjertet mitt her og fått mye «hjerte» tilbake. Jeg har også lært masse. Jeg er veldig glad for å ha vært en familiekontakt for noen – og det er jo bare starten.

Les også

Tre koordinatorer fra Home-Start med barneboka «Hurra, det er tirsdag!» i hånda.

Kirkens Bymisjon med barnebok om å få hjelp i familien

Av og til kan livet by på utfordringer som gjør at familier har behov for hjelp utenfra. Home-Start Familiekontakten i Trondheim ønsket å gjøre rammene for møtene med barna enda bedre, og har nettopp gitt ut barneboka «Hurra, det er tirsdag!».

Her er Kirkens Bymisjons populære og helt spesielle hekleoppskrift

Vi får stadig henvendelser om vår helt spesielle oppskrift "Bestemorrute". Her deler vi derfor vår hekleoppskrift, med videoer som viser hvordan man hekler. Lykke til!