Lars Kristian går 280 mil til inntekt for Kirkens Bymisjon

Lars Kristian Hemstad (53) bruker sommeren på å gå fra Nordkapp til Lindesnes til inntekt for mennesker som trenger en hjelpende hånd. Målet er å samle inn 100 kroner for hver kilometer. Nå håper han flere bidrar!

Bilde av Lars Kristian Hemstad med utsikt utover nydelig natur bak seg.

– Det er til stor inspirasjon å se pengene tikke inn mens jeg går. Jeg har selv fått erfare at pengene utgjør en forskjell i Kirkens Bymisjon, sier 53-åringen fra Ski i Akershus på telefon fra Kjølihytta like utenfor Røros.

Turen, som startet på Nordkapp i juni og som skal være ferdig innen 1.oktober, har allerede samlet inn over 40.000 kroner. Han gir oppdateringer hele veien på Facebook-siden og bloggen norgenordogned.no, der man også kan bidra.

– Håpet er at jeg kan vise litt av det som landet vårt kan by på av natur. Jeg er stolt av landet mitt og vil gjerne dele på det med så mange jeg kan. Samtidig ønsker jeg å bidra til å gi mennesker som trenger det en hjelpende hånd, først og fremst ved å samle inn penger til Kirkens Bymisjon, samt å kanskje øke bevisstheten til folk generelt, slik at enda flere får øynene opp for alle de i befolkningen som trenger hjelp, store som små, gamle som unge, friske og syke – listen er lang over de som ikke har det like bra som jeg, sier 53-åringen.

Det er ikke tilfeldig at de innsamlede pengene skal gå til Kirkens Bymisjons arbeid.

– Familien vår har selv hatt stor glede av ett av tilbudene til Kirkens Bymisjon. Tilbudet har i en årrekke vært i faresonen for å bli lagt ned grunnet manglende økonomi. Jeg går for at flere skal få samme mulighet som vi fikk gjennom Kirkens Bymisjon. Vår opplevelse er at Kirkens Bymisjon hjelper hvem det måtte være, uavhengig av bakgrunn og livssituasjon, sier Lars Kristian.

Med turen fullfører Lars Kristian, som til vanlig jobber med prosesser i IT-bransjen, en hverdagsdrøm han har hatt lenge. På bloggen siterer han Hans Børli:

Av og til er jeg nødt om
å ta livet mitt med på
en aldri så liten luftetur.
(Hans Børli – Etterlatte dikt, 1991)

– Det har vokst seg frem en drøm om å gå langt. Lengre enn jeg selv har følt meg komfortabel med. Selv om jeg er glad i natur og har brukt fjellet mye, er dette en styrkeprøve som virkelig utfordrer meg fysisk og psykisk. Det er tøft å være på tur alene, sier Lars Kristian.

Han håper støtten til prosjektet øker i takt med tempoet han må holde for å rekke fristen.

– Dette er min måte å gjøre det på. Kanskje kan det være til inspirasjon for andre – til å gjøre det de gjerne vil, på den måten de vil, og med det formål de måtte ønske, avslutter vandreren.

Her kan du støtte Lars Kristians aksjon!