Gir gamle olabukser nytt liv

I gruvebyen Kongsberg har Nachmie Ismail og Gunn Hilde Mederud funnet en åre av inspirasjon.

TEKST: Audun Aagre   FOTO: Torstein Ihle

– Hvorfor heter det egentlig olabukse? Kommer det fra Ola Nordmann? I Syria kaller vi det bare jeans. Kanskje vi skal kalle det mohammedbukse.

Nachmie Ismail og Gunn Hilde Mederud ler godt over denimstoffet på skredderbordet, der nok en bukse er i ferd med å forvandles til et handlenett. De to har for lengst funnet tonen.

– Det er Nachmie som syr. Hun kan trylle frem de fineste ting, og er utrolig god til å sy, sier Mederud.

– Gunn Hilde skjønner kulturen og vet hva folk liker i Norge, sier Ismail.

SKREDDERKUNST: Skredder Naichme Ismail (t.v.) og koordinator Gunn Hilde Mederud er det nye sølvet i Kongsberg, og syr om olabukser til handlenett, forklær, grytekluter og mye mer.

Travel tid

Systua ligger i andre etasje i et gammelt trehus i Kongsberg sentrum, med en historie som går tilbake til sølvgruvenes tid. På bordet står en nyinnkjøpt, kraftig symaskin.

Vi har mange ideer og liker å lage flere forskjellige tingNachmie Ismail

På gulvet står flere pappesker med innsamlede klær. De fineste klærne sorteres ut og gis bort til barn og unge i Kongsberg. Resten blir gjenbrukt til nye produkter.

– Meningen var at vi bare skulle lage handle­nett, men så fikk vi lyst til å lage grytekluter, spisebrikker, forklær og lommebøker. Vi har mange ideer og liker å lage flere forskjellige ting, sier Nachmie Ismail.

Produktene selges i kafeen i første etasje og i Kirkens Bymisjons nettbutikk, og de går unna raskere enn hvetebaksten bak disken, og raskere enn det Ismail klarer å produsere. Månedene før jul er en spesielt travel tid.

OLAKLIPP: Kirkens Bymisjon får inn mye klær, både brukt og nytt fra butikk. Noe deles ut. Noe blir til nye produkter.

– Vi er glade for at så mange liker produktene våre. Dette er håndarbeid som tar tid, og vi trenger enda flere hender for å produsere nok, sier Mederud.

Dette er håndarbeid som tar tid, og vi trenger enda flere hender for å produsere nokGunn Hilde Mederud

Syprosjektet handler om bærekraft på flere nivåer. Gjenbruk av klær som ellers ville blitt kastet gir en klimagevinst. Inntektene bidrar samtidig til å skape en varig arbeidsplass for Nachmie. Og systua brukes til å gi arbeidstrening til folk som står utenfor arbeidslivet. For å øke produksjonen er de avhengige av både hender og kreative hoder.

– Vi er gode på kreative prosesser, men er nødt til å velge bort ideer som ikke er salgbare. Vi trenger inntekter, og har et mål om å stå på egne bein, sier Gunn Hilde Mederud.

Fra Syria

Historien om systua startet for fem år siden da Nachmie Ismail kom til Kongsberg. Hun hadde lang erfaring som skredder i byen Al-Hasakah, nordøst i Syria, der hun drev sin egen skreddervirksomhet med flere ansatte. Så brøt krigen ut, og familien ble etterhvert tvunget på flukt av IS. Barna flyktet først, mens Ismail og mannen kom etter. På norskkurs ble hun kjent med en av lærerne, Gunn Hilde Mederud, som senere begynte å jobbe for Kirkens Bymisjon som prosjektkoordinator. Hun husket sin tidligere elev som var god på å sy, og slik startet samarbeidet

– Jeg har likt å sy så lenge jeg kan huske, og studerte søm i tre år før jeg begynte som skredder.

– Jeg er så glad for at jeg får fortsette å sy, sier Ismail.

FRA SYRIA: Nachmie Ismail jobbet som skredder i Syria, og ser frem til å utvide virksomheten i Kongsberg.

I Syria syr vi om klærne fordi det er billigere enn å kjøpe nytt. I Norge er det motsatt.Naichme Ismail

Det er store forskjeller på Syria og Norge, ikke minst i forhold til gjenbruk av klær.

Fakta om Systua i Kongsberg

Systua designer og syr om jeans til en rekke nye produkter. Tiltaket er en del av Kirkens Bymisjons aktivitetskafé på Kongsberg og ledes av prosjektkoordinator Gunn Hilde Mederud. To personer er i arbeidstrening, og det er to faste frivillige. Prosjektet mottar et lite bidrag fra Helsedirektoratet. Produktene finner du i Kirkens Bymisjons nettbutikk: kirkensbymisjon.no/nettbutikk. Aktivitetskafeen i Kongsberg har egen nettside. Produktene er populære, og kan være midlertidig utsolgt.

Det er mange år siden sølvgruvene i Kongsberg ble lagt ned.

– I Syria syr vi om klærne fordi det er billigere enn å kjøpe nytt. I Norge er det motsatt. Det er nesten like billig å kjøpe nytt som å sy om. Mange av buksene vi får inn er nesten nye. Kanskje det vil endre seg. Flere er opptatt av å ikke kaste klær, og kanskje blir det mer jobb for skreddere. Jeg håper det, sier Ismail.

Nytt sølv

Fra Overberget og Underberget ble det til sammen hentet ut 1350 tonn med sølv. Nachmie Ismail og Gunn Hilde Mederud har tatt opp kampen og har allerede sydd om hundrevis av kilo med klær.

– Vi designer og syr alt selv. Dette er bare begynnelsen, sier Mederud.