Gode ideer og resirkulering

Kreative hender med nål og tråd produserer artige og fargerike bærenett hos Kirkens Bymisjon på Kongsberg.

Nachmie har på seg runde briller og smiler. Hun sitter bak en hvit symaskin.

Nachmie Ismail fra Syria sitter ved symaskinen og produsere handlenett i forskjellige farger. Nettene selges i kafeen og i bruktbutikken i Drammen.

Nachmie og hennes fire døtre reiste fra Syria da krigen brøt ut for snart fire år siden.

– Det er veldig fint å bo i Kongsberg. Byen er akkurat passe stor, og vi trenger ikke bil, her kan vi gå overalt, sier Nachmie fornøyd.

Nachmie bor sammen med mannen sin og de fire døtrene er blitt voksne og bor på forskjellige steder i Norge.

Nachmie viser frem et forklæ som hun har sydd. Forkleet er i røde og hvite ruter.
Kreativ sydame: Gamle gardiner og duker får nytt liv, Nachmie forvandler stoffer til fine forklær.

Blir glad av å sy

Det var mye å sette seg inn i da hun kom til Norge og det hun savnet mest i sitt nye land, var å kunne sy.

– Jeg hadde en liten butikk med to ansatte i byen El Hasakah i Kurdistan i Syria. Her jobbet jeg som skredder og «sydame», forteller Nachmie. Det var mye å gjøre, spesielt før Id, høytiden da alle muslimer skal feire ramadan. Da måtte vi leie inn ekstra folk til å sy, for å få ordrelistene unna, legger hun til.

Arbeidstrening

Etter flere år med rus og psykiatri kan det være vanskelig for mennesker med bl.a. rusavhengighet å delta i organisert aktivitet og arbeidstrening.

Mennesker som har stått utenfor arbeidslivet i mange år, som har avbrutte studier eller språklige utfordringer kan også oppleve det vanskelig å starte opp i et ordinært attføringsløp.

De kan oppleve at de har liten eller ingen tilknytning til arbeidsmarkedet, er sosialt ekskludert, har et mangelfullt nettverk og dårlig selvtillit/selvfølelse.

Å komme tilbake til arbeidsrettet aktivitet, som eksempelvis attføring, tar tid. Derfor har det vært et behov for å ha et tiltak som er tilnærmet en vanlig arbeidsdag, men som også har rom for å ivareta ustabilitet, sosial eksklusjon, manglende selvfølelse etc.

Nå har Nachmie lært norsk og begynt å sy i sitt nye land. Hun har sydd handlenett for Kirkens Bymisjon siden jul og de har blitt svært populære. På handlenettene står teksten «Ingen er bare det du ser». Nachmie er flyktning og kjenner seg igjen i budskapet. Hun forteller at det er lett å miste selvtillit og føle seg ensom i et fremmed land.

– Det er ikke lett å komme ikke inn i det norske samfunnet. Hverdagen blir bedre hvis man får lov å bidra med noen man kan, sier Nachmie, og smiler fornøyd.

– Jeg er så glad i å sy og jeg kan sy hva som helst, både med og uten mønster, sier hun og setter seg ved symaskinen.

Populære handlenett

Kirkens Bymisjon åpnet Aktivitetskafeen i november 2018. De fikk en idé om å lage en arbeidstreningsplass hvor man kan sy enkle ting.

– Vi har mange kreative ideer, men vi mangler midler. Vi trenger også materiale slik som gamle og rene olabukser, gardiner og duker og aller mest stoffer i lin eller bomull, sier Annette Haugen Bryn. Hun er avdelingsleder ved Aktivitetskafeen i Kongsberg.

Nachmie har laget handlenett siden høsten 2018. Handlenettene er veldig populære og før jul klarte vi ikke å levere nok. Planen er at dette skal bli en arbeidstreningsplass for flere og at Nachmie også kan veilede, samtidig som hun fortsetter å sy, legger Anette til.

Avdelingslederen viser oss fine forklær som Nachmie har sydd av gamle tekstiler.

– Det er virkelig sant at Nachmie kan sy alt mulig. Hun kan også reparere tøy, sy inn eller ut klesplagg, skifte glidelåser og legge opp gardiner og bukser. Det er bare å komme, så blir det ordnet her i systua i andre etasje i kafeen på Kongsberg, legger Anette til.

En gjenbruksbølge over landet

Kirkens Bymisjon ønsker på sikt å utvikle en veldrevet arbeidsstasjon, som kan være selvfinansiert på bakgrunn av produkter som produseres.

Nachmie viser frem bærenett som hun har sydd. Hun holder opp ett oransje bærentt og det ligger bærenett i flere farger på bordet.
Fargerike nett, med påtrykt «Ingen er bare det du ser» har blitt populære og Nachmie produserer på løpende bånd i systua i Kongsberg.

Det å utvikle og selge gjenbruksprodukter er en ny trend som feier over landet. Jenny Skavlan, som er programleder i «Symesterskapet», og det kommersielle markedet som etterspør omsøm og gjenbruksvarer, har bidratt til at dette er populært.

– Sy- eller drodle-rommet, skal være et prosjekt som står for seg selv, men i det daglige er det en del av Aktivitetskafeen som en helhet, sier avdelingsleder Anette H. Bryn.

Kirkens Bymisjon har god erfaring med sy-produksjon og har stor tro på gjenbruksprosjektet til Aktivitetskafeen. Ettersom vi har nødvendig skredderkompetanse på plass og har lang og bred erfaring med å drifte lavterskel arbeidstreningsarenaer erfarer vi at vi kan tilføre noe på dette område som har stor betydning for den enkelte deltaker.