Håpsbrosjen

Blant de mange produktene som lages på Arbeidsrommet har Håpsbrosjen en særegen stilling. Disse kreative håndverkene er laget etter et internt utviklet design og kombinerer håndverk, gjenbruk og driftens verdier.

Kirkens Bymisjon holder Vår Frue kirke åpen hver dag, hele året. Der kan besøkende tenne et lys for håp, og mange av de utbrente telysene brukes senere som bakplaten i Arbeidsrommets brosjer. Slik tar man med seg en liten del av en annens historie i sin brosje.

I verkstedet blir denne delen av telyset og en brukt kaffekapsel vasket og limt sammen. Omkring kjernen av gjenbrukte materialer hekles resten av brosjen. Deltakerne setter sitt preg på brosjen ved å velge og variere farger, garn og utforming, slik at hver brosje blir et unikt kunstverk. I midten av brosjen festes en knapp fra et brukt klesplagg. Forskjellige typer knapper gir brosjene vidt forskjellige uttrykk.

Mer uniforme varianter produseres i store kvanta til høytidene 17. mai og samefolkets dag.

Brosjene selges i Kirkens Bymisjon butikk i Fjordgata 9B, samt på julemarkedet og andre markeder og arrangementer.  Følg gjerne @arbeidsrommet på Instagram og Facebook for oppdatert informasjon om hva som foregår hos oss.