Har pappa det bra i fengsel?

Spørsmålene og betroelsene som kommer inn til chatten Ifengsel.no for barn og unge viser store doser med savn. Og slitesterk kjærlighet.

I fengsel.no har holdt skjermen åpen for anonyme chat-samtaler siden november 2018. To dager i uka kan barn og unge med foreldre i fengsel sende inn sine

mange spørsmål, bekymringer og betroelser anonymt.

Cirka 50 anonyme stemmer har tatt mot til seg og skrevet. Sannsynligvis er behovet for tjenesten betydelig større. Opptil 9000 barn i Norge har mor eller far i fengsel. Mange holder det hemmelig. Noen lyver om hvor foreldrene er. De fleste skammer seg, og går alene med vanskelige tanker.

«Skurker» i fengsel?

Hos Kirkens Bymisjon i Drammen er Ylle Theodorsen­­ ­teamleder for Fri – barn og familie­, et tilbud til familier der far eller mor er i fengsel. Hun forteller om tabuer og fortielse. Barn av innsatte går «under radaren» i samfunnet. Til og med ved skoler der Fri kjenner barn som har foreldre i fengsel, kan dette være ukjent for lærere og ledere.

Den nye chat-muligheten er en viktig ventil.

Ylle Theodorsen er selv chat-vert, og forteller om innholdet når det blinker «hent samtale» på skjermen, og noen har valgt en passelig aldersgruppe å skrive fra.

– Vi møter mye savn, skam, engstelse og omsorg. Veldig mange av spørsmålene er praktisk undring om hvordan mor eller far har det i fengsel. Om de får nok mat, om de har klær, og om de er trygge. Det ligger mye omsorg i det.

– Hva er barna redde for?

– Nesten alle er mest opptatt av og bekymret for sin egen mamma eller pappa. Så kan de være redde for at det skal være noen «skurker» i fengslet som kan skade pappa, at det kanskje er farlig der, og håper at noen passer på.

Chat om fengsel

Chat-teamet vil at ifengsel.no skal være et trygt rom der barn og unge kan lette på trykket av mange kryssende følelser, og helt anonymt få stille både de vanskelige spørsmålene og komme med de banale og undrende tankene.

Det finnes svært få andre arenaer der barn og unge kan snakke med ansvarlige voksne om dette, sier Theodorsen.

Når mor eller far sitter i fengsel kan du både være sint og skuffet, og samtidig kjenne at du fortsatt er veldig glad i den du savner. Ylle Theodorsen, chat-vert

– Vi oppfordrer til å slippe alle slags følelser til. Når mor eller far sitter i fengsel kan du både være sint og skuffet, og samtidig kjenne at du fortsatt er veldig glad i den du savner. Barn og unge trenger å høre at det er lov og helt vanlig å kjenne alt dette samtidig.

– Hvordan merker dere at barn og unge er glad i foreldrene?

– Den praktiske omsorgen viser et sterkt ønske om at de skal ha det bra i fengsel. Så er det savn og lengsler: Ønsker om at brev er lest, at pappa tenker på meg. Om det de skal gjøre sammen når den voksne kommer ut igjen. Vi merker en sterk lojalitet og nesten utrolig vilje til å tilgi den voksne. Kjærligheten fra barna til mor og far virker uovervinnelig! Det er avgjørende at chat-tjenesten er anonym, mener teamleder Ylle Theodorsen.

Helt anonymt

– Mange hadde ikke våget å ta kontakt uten. Det er tidligere invitert til samlinger for barn av innsatte. Ingen har kommet. Barn tviholder på familiehemmeligheter. De blir ikke så ofte mobbet, men kan ha store belastninger med tausheten. Det er altfor høy terskel for åpenhet om foreldre i fengsel. De som trenger det er ikke vant til det, mener Theodorsen.

– Med en chat-samtale kan de øve seg på å snakke åpent, møte voksne som tåler, og få høre at andre føler det samme som deg, sier hun.

Chat-samtalene slutter gjerne brått når den som skriver har fått nok svar og er fornøyd. Ingen vet hvem som skrev og om de snakkes igjen. På skjermen står kanskje bare «innskriver sist sett for fire minutter siden». Håpet er at noen har fått det litt lettere, og at slitesterk kjærlighet lever videre.

Film på kino

Ifengsel.no sender denne våren ut en fersk film på kinoer over hele landet.

Den vises før filmer der barn og unge er tilstede og inviterer til bruk av chatten. Planen­ er at mange flere skal bli kjent med chaten og våge seg inn på siden.

– Barna må få vite om oss. Fagfeltet må kjenne til dette. Skolene må se det. Det er viktig for barnas skyld, sier teamleder Thedorsen.

På ifengsel.no og deres Facebook-side kan du se videoen og en annen presentasjonsfilm, intervjuer og artikler om barn med foreldre i fengsel.

Ifengsel.no

Chat-tjeneste for barn og unge med foreldre i fengsel.

Anonymt. Innskriver velger sin aldersgruppe.

Landsdekkende digital kanal, drives av Kirkens Bymisjon i Drammen.

Åpen onsdager og fredager kl. 15.00–22.00.

Et team med ansatte fagfolk svarer og samtaler.

Alle har taushetsplikt.