Historisk vekst for Kirkens Bymisjon

2019 ble året der Kirkens Bymisjon startet opp på et titalls nye steder, og etablerte enda flere nye prosjekter gjennom TV-aksjonsmidler.

— For Kirkens Bymisjon som helhet har det vært et år med enorm vekst. Vi har opprettet veldig mange nye tiltak i byer og steder der vi allerede er. Og i tillegg har vi startet opp på mange nye steder, sier generalsekretær Adelheid Firing Hvambsal.

Der 2018 avsluttet med innsamlingsrekord fra TV-aksjonen, handlet 2019 i stor grad om å utføre jobben.

66 små og store TV-aksjonstiltak skulle opp og stå. Enda tre tiltak skulle planlegges for iverksetting 2020. Samtidig skulle Kirkens Bymisjon etablere seg på steder der organisasjonen tidligere ikke hadde vært til stede.

— Etter 2019 er vi til stede som Kirkens Bymisjon i 14 nye byer og tettsteder. I inngangen til 2020 er vi nå i 50 byer og steder over hele Norge. Det har vært et år med mye action! oppsummerer Firing Hvambsal.

Usikre konkurransevilkår

Samtidig fremhever hun at året også har skapt mye usikkerhet. I 2019 ble det tydelig at ideell sektor står i en situasjon med endrede ramme- og konkurransevilkår, og større usikkerhet.

— Dette året har gitt oss store og uforutsigbare budsjettsituasjoner for mange av våre virksomheter. Det har også vært krevende at store konkurranser som vi har kvalifisert oss til i forkant og jobbet mye med gjennom året, har blitt avlyst, sier Hvambsal.

— Det er mye i 2019 som har vært gledelig. Samtidig er det veldig mye som skaper usikkerhet for fremtiden, sier Hvambsal om situasjonen på vei inn i 2020.

Imponert over innsatsen

Mest av alt har generalsekretæren i 2019 blitt imponert over medarbeiderne som har dratt lasset inn under den historiske veksten. Både de som allerede har jobbet lenge i Kirkens Bymisjon, og de nyansatte som er rekruttert inn til å drifte de mange nyoppstartede tiltakene.

— Det er veldig imponerende å se den kombinasjonen av strateger og praktikere som de er, sier Hvambsal, og utdyper:

— Jeg er imponert over måten de bygger relasjoner og utløser utrolige ressurser lokalt, og hvordan de snoker opp egnede bygg vi kan starte opp med, samt lander avtaler med store leverandører. Som at det plutselig ankommer hele lastebiler med utstyr til skattkamrene våre, forteller hun.

Skattkammeret er utlånssentraler for fritidsutstyr for barn og unge. Det er ett av til sammen seks ulike tiltakskonsepter som i 2019 har blitt rullet ut i stor skala. De andre TV-aksjonstiltak-konseptene er akuttilbud, arbeidstiltak, kafeer og inkluderingsprosjektene Generasjonsmøter og Veiviser.

Tiltaket «Veiviser» på Stovner frivilligsentral er et av mange tiltak startet opp i 2019 takket være TV-aksjonen.

Det er Stiftelsen Kirkens Bymisjon Oslo som har hatt ansvar for å lede og kvalitetssikre nyetableringene i Norge.

I Stiftelsen Oslo sitt eget nedslagsfelt, trekker Hvambsal blant annet fram etableringen av Kirkens Bymisjon Innlandet. Her er det nå etablert arbeidstiltak både på Gjøvik og Lillehammer.

— Og vi har også inntatt Bærum med Skattkammeret! Et sted som virkelig trenger en utlånssentral for barn og unge, sier Hvambsal.

Ble en stemme for barn og unge

Barn og unge har vært en tydeligere prioritering for Kirkens Bymisjon i 2019.

I 2019 laget Kirkens Bymisjon en fagrapport – «Snakk om fattigdom!», om barn som vokser opp i fattigdom i Norge. Rapporten bygget på dybdeintervjuer med kommuneansatte som møter barn i fattige familier, og barn som har vokst opp i fattigdom på ulike steder i Norge. Flere av dem forteller om mangel på mat, klær og andre nødvendigheter.

Under lanseringen av rapporten «Snakk om fattigdom», deltok barne- og familieminister Kjell Ingolf Ropstad (Krf) og stortingsrepresentant Kari Henriksen (Ap).

Funnene i rapporten fikk mye oppmerksomhet, og stor mediedekning høsten 2019.

— Det har vist seg at folk er ganske overrasket over at det står sånn til i Norge. Arbeidet vi gjorde var et stort og viktig avdekkingsarbeid, sier Hvambsal.

Hun er glad for å oppleve at Kirkens Bymisjon blir lyttet til som en viktig stemme på dette feltet. Både politikere, byråkrater, organisasjoner og andre har tatt kontakt i etterkant av rapporten med ønske om å lære.

Laget ny strategi: 2020-2025

Parallelt med mye utadrettet arbeid, har Kirkens Bymisjon i 2019 landet store, tunge prosesser internt. Den forrige strategiperioden, som løp fra 2014 var avsluttet, og det var tid for å lage en ny strategi for årene 2020-2025. For første gang skulle strategien være nasjonal – det vil si at den inkluderer alle de tolv stiftelsene i Kirkens Bymisjon.

Strategiprosessen inkluderte en stor samling for ansatte fra hele landet på Gardermoen.

I bestillingen av ny strategi sto involvering helt sentralt:

— Flere hundre ansatte har vært involvert på ulike stadier av prosessen. Jeg synes det er utrolig unikt med en slik samlende prosess, og jeg er skikkelig stolt over at vi fikk det til. Resultatet ble mye bedre enn det enkeltpersoner kunne sittet i et rom og snakket seg fram til, sier generalsekretær Hvambsal.

Strategien ble jobbet med gjennom hele 2019, og landet helt på tampen av året. Generalsekretæren er veldig fornøyd med resultatet. Hun framhever at både Kirkens Bymisjons verdier og synet på menneskeverd har blitt veldig tydelig i den nye strategien.

— Og så er det de tre hovedoverskriftene i strategien, som er å bygge fellesskap, styrke bærekraft og skape bevegelse. De treffer noe utenfor oss selv, samtidig som det bygger på vår eksisterende historie og kompetanse. Det gjør meg trygg på at vi kan begynne å jobbe med strategien i praksis umiddelbart, og at den også vil utfordre oss og påvirke måten vi prioriterer framover.

Årsmelding for Oslo 2019

Dette intervjuet er en del av årsmeldingen til Kirkens Bymisjon Oslo. Les gjerne hele vår årsmelding.

Årsmeldingen finner du her!