Kampen fortsetter

Da Anbjørg (71) møtte Sylvi (72) for 44 år siden var forelskelsen deres en psykiatrisk diagnose.

I 44 år har de bodd sammen, Anbjørg Ohnstad og Sylvi Sæther, som Ohnstad møtte da hun i 1975 var nyinnflyttet i Oslo.

Ohnstad hadde vokst opp innerst i Sogne­fjorden, der lesbiske og homofile så og si var ikke-eksisterende. På en tid der sex mellom menn var forbudt ved lov i Norge. Å være homofil var en psykiatrisk diagnose.

Følelsene unge Anbjørg kjente for jenter var noe hun tenkte hun ville vokse av seg. Hun fikk guttekjærester.

– Du kan jo gjette hvor mange lesbiske og homofile det var innerst i Sognefjorden! ler hun.

Et langt liv som kjærester, men veien har ikke vært enkel. Anbjørg og Sylvi er fremdeles sammen. Foto: Torstein Ihle / Kirkens Bymisjon

Tenkte annerledes om homofile

Aids-epidemien på 80-tallet var en hovedgrunn til at Kirkens Bymisjon så det som viktig å stå opp mot det konservative homofili-synet til resten av kirke-Norge.

Som diakonal stiftelse som sto tett på sårbare miljøer, så Kirkens Bymisjon hvordan fordømmelsen av hiv-smittede førte til mer marginalisering, og utstøting av nye grupper.

En annen romslighet

For mange lesbiske og homofile ble Kirkens Bymisjon en møteplass og arbeidsplass der man kunne høre til uansett hvilket livssyn man hadde. Rett og slett: Å få være den man selv er.

Gi et fast bidrag

kr
Velg betalingsmetode
Personlig informasjon

Total sum: 200 kr

Selv om reisen hit har vært lang – og mange vil mene rask – så er vi fremdeles ikke i mål.

– Når man står oppi det, opplever man at det har gått enormt treigt, påpeker Kjell Erik Øie (62), avdelingsdirektør i Kirkens Bymsjon i Oslo. Han har vært med på å kjempe fram både partnerskapslov og felles ekteskapslov i Norge. Nå har han vært åpen i mange år. Men da han var 20 år, i 1980, skjulte han sin legning.

– Selv om det har kjentes treigt, ser man jo i ettertid at det har vært et enormt tempo, sier Øie.

Kjell Erik Øie (62) er avdelingsdirektør i Kirkens Bymisjon. Foto: privat

71-årige Ohnstad oppsummerer det med at «aksepten har blitt større». Flere anerkjenner at det går an å leve sammen med en av samme kjønn.

– Alle institusjoner har jo vært negative. Religionen har vært det. Lovverket. Psykiatrien. Det er en veldig stor kontrast til i dag, sier hun.

I Norge øker anmeldelsene av hatkriminalitet, hvor LHBT og religion er to av fire hovedforhold. I en undersøkelse om skeive minoriteter fra 2020 oppga over halvparten at de hadde tenkt på å ta livet sitt.

– Det kan hende vi på lovsiden har kommet veldig langt. Men det gjenstår fortsatt mye på holdningssiden. Det er spesielt viktig å huske på med fremveksten av høyrepopulisme og fundamentalistiske holdninger rundt om i verden, sier Øie.

Foto: Torstein Ihle / Kirkens Bymisjon

Kirkens Bymisjon jobber for at alle i vårt samfunn skal bli møtt med verdighet og respekt. Vi skal skape felleskap på tvers av meninger, generasjoner, kjønn, seksualitet, religion og trossamfrunn. Hos oss er det rom for alle.