Kirkens Bymisjon gir ut barnebok om «glemmesyken»

En dag Lukas kommer hjem fra skolen, sitter bestefar i buskene og gjemmer seg for soldatene. Hvorfor har han plutselig begynt å gjøre så mange rare ting?

–Han har fått glemmesyken!

Barna i andreklasse på Stenbråten skole i Oslo vet hvorfor bestefaren til Lukas går ut om vinteren bare iført t-skjorte og ser merkelige, rosa fugler i ripsbuskene. De har nemlig vært konsulenter for forfatter Simon Stranger under skrivingen av Kirkens Bymisjons nye barnebok om demens «Bestefar på rømmen».

Og når Stranger kommer på besøk for å lese fra den nye boka, blir stemningen høy.

– Den er kjempekul! Særlig det at bestefaren spiser masse sukkertøy og at han tror at søppelkassene er kanoner, sier en av guttene.

Setter i gang samtaler

Det var Kirkens Bymisjons ressurssenter for eldre og pårørende, Engelsborg, som ga Stranger i oppgave å skrive en morsom og handlingsrettet barnebok som kan fjerne noe av skammen som omgir demens og gjøre det lettere for voksne å snakke med barn om temaet.

Under lesestunden på Stenbråten skole blir det tydelig at forfatteren har lykkes:

– Tanta til morfaren min glemmer hvor gammel hun er og hva hun heter til etternavn, sier en gutt.

– Oldemoren min spør meg hver gang om hvilken klasse jeg går i og hvor mange år jeg er. Det er slitsomt, sier en annen.

Så strømmer det på med fortellinger om gamle mennesker som har glemt noe, eller voksne som har gjort noe rart. Og det er nettopp slike samtaler Kirkens Bymisjons ressurssenter ønsker seg mer av.

– Denne boka gir innblikk i mange komplekse problemstillinger og får sagt mye om vanlige symptomer, uten å bruke fagtermer, sier Stranger.

Boken er blitt akkurat slik vi bestilte den: kul, tøff, morsom og sår på samme tidThomas Møller, redaktør for «Bestefar på rømmen»

Glemmesyken

Uttrykket «glemmesyken» har forfatteren lånt fra en barnefamilie som nylig har følt problemstillingene på kroppen og fått hjelp til å takle dem gjennom Kirkens Bymisjons pårørendeskole. Blant annet har 12-åringen i denne familien vært en viktig bidragsyter.

– Jeg håper at boka kan gi en forståelse av at personligheten endres av demenssykdommen, og at det ikke er den dementes feil. Hvis bestemor plutselig forsyner seg ekstra grovt av kaka, er det fordi hun har en sykdom, sier han.

Illustratør Kristin Berg Johnsen har gjort fortellingen til en frisk og fargerik bok, og redaktør Thomas Møller er strålende fornøyd med resultatet.

– Den er blitt akkurat slik vi bestilte den: kul, tøff, morsom og sår på samme tid, sier han.

Til salgs på nettet

Foreløpig er «Bestefar på rømmen» tilgjengelig for salg gjennom Kirkens Bymisjons nettsider.

Barna på Stenbråten var de første som fikk se et ferdig eksemplar av boka, og etter å ha hørt et utdrag, var de samstemte i sin dom:

– Vi skal lese den!

Les også

Tre koordinatorer fra Home-Start med barneboka «Hurra, det er tirsdag!» i hånda.

Kirkens Bymisjon med barnebok om å få hjelp i familien

Av og til kan livet by på utfordringer som gjør at familier har behov for hjelp utenfra. Home-Start Familiekontakten i Trondheim ønsket å gjøre rammene for møtene med barna enda bedre, og har nettopp gitt ut barneboka «Hurra, det er tirsdag!».

Bildet viser fire unge mennesker som holder rundt hverandre i en klynge. De står foran en bowlingbane og jubler.

– Her kan vi være oss sjæl

Halden er blant byene i Norge som har slitt mest med radikalisering og utenforskap. En tidligere bankraner og seriekriminell gir ungdommen følelsen av å bli sett.