Låner ut sportsutstyr til skoler

Sportsutstyr i mange forskjellige størrelser står oppstilt på rekke og rad. Her kan barn og unge få muligheten til å være aktive, selv om de ikke har kjøpt eget utstyr.

– Det blir nesten som et bibliotek, her kan en låne sportsutstyr gratis, sier Stian Nedberg, prosjektleder i Kirkens Bymisjon avdeling Skattkammeret. Han syntes det er veldig hyggelig at skoler tar kontakt, da blir det gjort klart, slik at læreren får de størrelsene og det utstyret de trenger til den avtalte aktiviteten.

–  Denne uken har både en barneskole og en ungdomsskole hatt behov for 15 – 20 skøytepar og hjelmer, sier Stian. Han legger til at de sliper og gjør klart utstyret, slik at barna skal få en god opplevelse.

Låner ut utstyr til gymtimer

Kontakten Skattkammeret har ut mot skolene er veldig positiv. Det at læreren ser og sjekker om hele klassen har utstyret som trengs til den planlagte aktiviteten er viktig.  For de som ikke har utstyr, kan få låne slik at alle kan bli med på aktiviteten i gymtimen. Rødskog skole har lånt utstyr flere ganger til forskjellige aktiviteter.

– Vi er kjempefornøyd med Skattkammeret, og vi låner utstyr til vanlige gymtimer og større aktivitetsdager på skolen, sier Karin Vogsted, kontaktlærer på Rødskogskole.

Det blir nesten som et bibliotek, her kan en låne sportsutstyr gratis.Stian Nedberg, prosjektleder for Skattkammeret

For det er mange barn som ikke har sportsutstyr, men det er også barn som har vokst ut av utstyret sitt og foreldrene har ikke hatt tid til å kjøpe nytt, legger kontaktlæreren til.

Skattkammeret er en utlånssentral for barn og unge, som senker terskelen for deltakelse i aktiviteter for alle barn i Drammen.

MYE Å VELGE I: Mye fint utstyr står klart til de unge som trenger å låne, ski eller skøyter for en helg.

Skattkammeret sparer miljøet

Skattkammeret er også et miljøtiltak. Det er både for de som ikke har økonomisk mulighet til å skaffe seg utstyr, men også for de som tenker at de ikke trenger å kjøpe alt, men som heller kan spare miljøet.

– Vi har fått inn mye fint utstyr, som folk leverer til Kirkens Bymisjon eller de har levert det ute på Lindum gjenvinningsstasjon. De tar imot sportsutstyr som folk ikke trenger lenger, sier Nedberg.

Skattkammeret samarbeider med skoler i de ulike bydelene, lokalene er på Strømsø, Austadgata 21, hvor barn og unge han komme å prøve utstyr til utlån. Utstyret kan lånes en uke, eller etter annen avtale. Skattkammeret har en visjon om at alle barn og unge skal ha mulighet til en aktiv hverdag uten en prislapp som ekskluderer fra deltakelse. Vi ønsker å skape arenaer som er åpne og inkluderende for alle.

Skattkammeret i Drammen

Skattkammeret tilbyr gratis leie av utstyr til sport og aktiviteter til barn og unge (familier) i Drammensområdet opp til 18 år.

Åpningstider: Mandag og torsdag fra 13.00 – 18.00

Tirsdag, onsdag og fredag 10.00 – 16.00