Leksehjelp gir god integrering

I V13 sine lokaler i Joachim Lampes vei er det som vanlig en livlig forsamling av barn og voksne på plass denne onsdags ettermiddagen. Tor Saltvold er en av de frivillige medhjelperne som hjelper barna å få taket på begreper og teknikker, og bidrar til at geometrioppgavene lar seg løse.

– Jeg kan ikke huske at jeg vurderte andre organisasjoner enn Kirkens Bymisjon da jeg bestemte meg for å begynne som frivillig. Jeg hadde lest om Kirkens Bymisjon i avisene og hadde et veldig godt inntrykk. Det var flere i familien som foreslo at jeg kunne melde meg hos Røde Kors. Men så dro jeg og snakket med Camilla Grimsby, som var frivilligkoordinator den gangen, beskriver Tor. – Og i løpet av det intervjuet ble jeg helt sikker i min sak.

Camilla mente at Tor kunne passe godt til lekseklubben til V13. Det viste seg å stemme helt.

Det er to år siden 67-åringen begynte å komme til Sambrukshuset i Joachim Lampes vei hver onsdag for å hjelpe barn med leksene. Han har begynt å trappe ned etter et langt liv som ingeniør og bedriftsleder, og i året som kommer vil han bare jobbe 40 prosent. Det vil gi ham bedre tid til å gjøre frivillig arbeid.

– Jeg tror nok det gir meg like mye som det gir dem, mener han. – Da jeg kom hit første gangen, visste jeg ikke helt hva som ventet meg. Etter hvert har jeg fått mer innsikt og forståelse. Det kommer barn her både fra Norge og mange andre land, og etter hvert blir de nysgjerrige på hverandre. Dette er god integrering!

Flere av barna tar med seg søsken og venner hit. Til tider kan det bli trangt i lokalene.

– Sist var det 13 barn her, sier Tor. – Da var jeg ganske kjørt etterpå. I dag er det bare seks stykker, og vi er fire hjelpere. Da kan vi dele gruppen, slik at de som trenger mer ro, kan være på et annet rom.

En av åttendeklassingene som er med denne dagen, er Divora fra Eritrea.

– Jeg har bare bodd her i ett år, forteller hun på klingende bergensk. – Jeg trenger hjelp med norsk, og med begrepene i naturfag. Hjemme i Eritrea gikk jeg bare på skole til femte klasse, så det er mye jeg

ikke kan. Men de voksne her er veldig hyggelige, smiler hun.

Tor Saltvold mener at han inntar en slags bestefar-rolle for barna på leksehjelpen. Tiltaksleder Jan Mikkelsen nikker gjenkjennende til den beskrivelsen. Det er 10–12 barn som oppsøker dette tilbudet nokså jevnlig.

– De kommer fra fem forskjellige skoler i området, sier Jan. – Som regel tilbyr vi hjelp med lekser, som navnet sier. Men en gang i måneden drar vi ut på en aktivitet, og det ser barna veldig fram til. Sist var vi på Leos Lekeland, og vi har også vært og spilt bowling. I sommer dro vi og badet på Nordnes.

Det er ikke bare på leksehjelpen Tor har meldt seg. Han har også vært med på Veiviser-samlinger på Fløien og møtt flere av deltakerne. Og som frivillig har han blitt invitert til julekonserter i Korskirken. Kanskje Veiviser er det neste prosjektet han vil investere litt av sin tid i?