Matformidleren i Moss
Vanligvis formidler Øivind Isebakke arbeid. Det siste halvåret har han formidlet flere tonn mat til de som trenger det mest.
– Våre folk har vært veldig på og sett muligheter i en spesiell situasjon. På få uker klarte vi å skaffe nok mat til å kunne gi til alle som har hatt behov. Det er vi stolte av.
Øivind Isebakke står foran et lite lokale i Moss, mellom kirke og kommunehus. Rommet er fylt med dagligvarer. På gulvet står 55 matposer med råvarer som er i ferd med å gå ut på dato, eller har skavanker som gjør at de ikke kan selges i butikk. Pålegg, juice og egg til selvplukk ligger klar i grønne kasser.
– Før koronaen delte vi ut mat til 20–25 personer som vi kjente fra før. Nå nærmer
vi oss 60 personer, og mange er nye for oss. Vi har ingen kriterier og stiller ingen spørsmål.
Fire paller med mat ble kvelden før hentet hos matdistributøren Asko Norge AS i Vestby. Noe kjøtt kom fra Nortura, og andre dagligvarer ble levert av Kiwi.
Vi har ingen kriterier, og stiller ingen spørsmål.Øivind Isebakke
Matauken i Moss er et resultat av pandemien. Flere folk har behov for hjelp. Mer mat må samles inn. I Østfold har Kirkens Bymisjon i Mysen og Moss inngått avtaler med leverandører om levering av flere tonn med mat hver uke.
– Vi har investert mye tid og krefter i dette, og er glade for avtalene vi har inngått med
matleverandørene, forteller Isebakke.
God avstand
Klokka nærmer seg ett og folk har tatt oppstilling på parkeringsplassen foran lokalet. Av smittevernhensyn har alle fått tildelt et oppmøtetidspunkt. En og en slipper inn i lokalene, der de bruker sine tilmålte fem minutter til å plukke med seg mat til helgen. Isebakke tar seg god tid til en prat med de som venter.
Her står Monika Engedahl, døpt «skrotnissa» av kollegaene ved I jobb. Hun fleiper med at det er på tide med litt biff og béarnaise. Ved siden av sjauer den tidligere norgesmesteren i bob, Roy Eisenträger, tomme matkasser inn i varebilen.
Folk kommer jo ikke bare for maten, men også for den sosiale kontakten.Øivind Isebakke
Pensjonisten Ole Jonny Rinden har satt seg på rullatoren og venter på tur. Han har tatt bussen fra Kambo.
– Folk kommer jo ikke bare for maten, men også for den sosiale kontakten. Det er samtidig et dilemma for oss. Koronaen gjør at vi må redusere sosial kontakt, og vi har mindre tid til hver enkelt. Samtidig er folk mer sultne på samvær, sier han.
Ny hverdag
Koronaen har presset frem en ny hverdag. Kan man egentlig snakke om en hverdag når hver dag er ny? Det har vært mange omstillinger det siste halve året. I mars ble flere av Kirkens Bymisjons virksomheter i Moss midlertidig stengt, og Isebakke brukte tiden på å samle inn mat og koordinere matutdeling. I mai startet I jobb sitt arbeid igjen, hvor han koordinerte både arbeid og mat. Forskjellen er at det har blitt mer av alt. Det deles ut mer mat. Og det formidles langt mer arbeid.
– I jobb er Kirkens Bymisjons tilbud til uføre som ønsker å teste seg i arbeidslivet. I Moss tilbyr vi alt fra hagearbeid, vask, rydding og maling, til gaterydding, forteller Isebakke.
Mange av kundene er pensjonister som trenger hjelp til å vedlikeholde hus og hage. 25 arbeidere er aktive ved I jobb.
Mer arbeid
I løpet av fem år har 100 personer registrert seg. Tilbudet er populært. Til tross for koronaen har arbeidsmengden økt sammenlignet med i fjor.
– Jeg er utdannet tømrer og har erfaring som arbeidsleder i byggebransjen. Jeg liker å organisere folk, og jeg liker å hjelpe. Arbeiderne ved I jobb har et bra samhold og de er takknemlige for arbeid. Det er en takknemlighet man merker, og som bidrar til at jeg er kjempeglad i jobben min, sier Isebakke.
– Hvorfor er arbeidstilbudet viktig?
– Det er forskjellige grunner til at folk er uføre og ikke takler det vanlige arbeidslivet. Hos oss får de testet ut arbeidsevnen og betalt for et utført arbeid. Å si at man skal på jobben betyr mye for mange, sier han.
Å si at man skal på jobben betyr mye for mangeØivind Isebakke
Monika Engedahl, som står like ved, og er fast arbeider ved I jobb, skyter inn:
– Vi er vant til at folk spør hva som feiler oss. Her spør de hva vi kan gjøre. Det betyr mye. Vi får tillit og kundene betaler for jobben vi gjør.
Øivind Isebakke fortsetter.
– Det er litt av grunnen til at dette er så givende. Vi har kunder vi skal levere en tjeneste
til, hvor de aller fleste er fornøyd med det vi gjør, og hvor noen til og med kan bo hjemme lengre enn de ellers kunne gjort. Det gjør at folka våre er stolte av jobben de gjør. Her ligger det mye yrkesstolthet, sier han.
Ubestemt tid
Klokka nærmer seg tre om ettermiddagen og de aller fleste posene er levert ut. Tilbake står Øivind Isebakke, Ine Lindberg og frivillige. Nå gjenstår det å rydde og vaske ned lokalene, og gjøre klar til ny matutdeling om noen dager. Inntil videre, og på ubestemt tid, er dette den nye hverdagen.
Nye samarbeid
■ Etter mars har Kirkens Bymisjon i ulike deler av landet inngått avtaler med matleverandørene.
■ I Mysen er det samlet inn åtte tonn kjøtt og kylling etter avtale med Nortura, som også er fordelt i andre byer i Østfold.
■ I Moss er det inngått en avtale med Asko Norge AS, en av landets største leverandører av dagligvarer til butikk.
■ I tillegg har Kirkens Bymisjon avtaler med flere lokale butikker i tillegg til langsiktige samarbeidspartnere som Kiwi og NorgesGruppen.