NRK felt etter klage fra Kirkens Bymisjon

I desember publiserte NRK en dokumentar om salg av sex i massasjesalonger. Kirkens Bymisjon klagde programmet inn for PFU, og i dag ble NRK felt på to viktige punkter.

29. mars 2023

Kirkens Bymisjon mente programmet brøt med flere punkter i Vær varsom-plakaten, og var særlig opptatt av at kvinner ble identifisert og sviktende varsomhet og saklighet. Organisasjonen hadde i forkant rådet NRK til en annen tilnærming, og i siste instans bedt dem om å stanse programmet. Kristine Moskvil Thorsen er avdelingsdirektør i Kirkenes Bymisjon, og kommenterer dagens behandling i Pressens faglige utvalg slik:

– Skaden er skjedd, og kan ikke rettes opp. Vi kan derfor ikke si at vi jubler, men punktene NRK er felt på gir et håp om at de i fremtiden vil gjøre bedre etiske vurderinger. At de vil bedrive samfunnskritikk istedenfor å henge ut sårbare mennesker på en spekulativ måte.

Kirkens Bymisjon vil vurdere uttalelsen fra PFU grundig når den er klar, men sier foreløpig at de anerkjenner at utvalget vil felle NRK på Vær varsom-plakatens 4.1 og 4.7. Det vil si at utvalget mener de har gått for langt i å identifisere kvinnene, og ikke har lagt tilstrekkelig vekt på saklighet og omtanke.

Kristine Moskvil Thorsen, avdelingsleder i Kirkens Bymisjon i Bergen.

Kvinnene føler seg misbrukt og uthengt

– Så kunne vi ønsket oss at pressens selvdømmeordning gjorde andre vurderinger på noen punkter. Da tenker vi særlig på 3.3, som går på om premissene var klargjort. Utvalget har kritiske bemerkninger, men kom ikke til fellelse på dette. Det er underlig, all den tid kvinnene ikke kjente premissene, og det er uomtvistelig er NRKs ansvar. Kvinnene visste rett og slett ikke hva saken skulle handle om.

Moskvil Thorsen forteller at kvinnene som ble tema i Brennpunkt føler seg misbrukt og uthengt, og at salongene i ettertid har vært utsatt for hærverk. De har fått avføring på trappen, og barn har fått skjellsord om mamma ropt etter seg.

– Når i tillegg samfunnsdebatten helt har uteblitt, kan vi trygt si at det ikke var verdt det. Men så er det likevel å håpe at vedtaket og prosessen sparer andre utsatte grupper for smerten disse kvinnene er blitt påført.

Kontakt

Avdelingsleder Kristine Moskvil Thorsen: 918 14 411 | pressebilde foto: Kirkens Bymisjon
Presseansvarlig Ann Hege Skogly: 934 67 352