Ny innsamlingsrekord for TV-aksjonen

Endelig resultat for NRK TV-aksjonen viser at hele 257,45 millioner ble samlet inn til Kirkens Bymisjons arbeid for et varmere og mer inkluderende samfunn. – Det er fantastisk å se hvor rause det norske folk er. Nå starter arbeidet med å etablere nesten 70 nye tiltak rundt om i landet, sier Adelheid Firing Hvambsal, generalsekretær i Kirkens Bymisjon.

Kirkens Bymisjon hadde budsjettert inntekter fra TV-aksjonen som ville gjøre det mulig å starte opp rundt 60 konkrete tiltak fordelt over hele landet.

– Ved at vi fikk inn mer enn vi hadde håpet på, ser vi nå at vi vil nærme oss hele 70 tiltak. Dette er blant annet arbeidstiltak, utlånssentraler for barn og unge, og akuttovernattinger. Vi vet at disse tiltakene vil bety mye for mange, og vi er glade for den tilliten det norske folk har gitt oss gjennom sine bidrag til årets TV-aksjon, sier Firing Hvambsal.

21. oktober gikk 100 000 bøssebærere årets viktigste søndagstur og banket på dører i hele landet for å samle inn penger til Kirkens Bymisjons arbeid.

– I 45 år har TV-aksjonen vært med på å forme oss som samfunn. Frivillige og bøssebærere i hver eneste by og bygd stiller opp år etter år for en god sak. Hver dør som er banket på, klem som er gitt, møte som er skapt og krone som er puttet på bøssa er helt uvurderlig for at Kirkens Bymisjon kan starte opp nye og sårt tiltrengte prosjekter. Jeg vil rette en stor takk til fylkesmenn, ordførere, næringsliv, organisasjoner, trossamfunn, skoler og alle andre frivillige som kommer sammen for å bidra. TV-aksjonen har betydd enormt mye for uendelig mange mennesker, sier TV-aksjonsleder Vibecke Østby.

Siden 1974 har TV-aksjonen samlet inn mer enn 7,5 milliarder.

– Vi har all grunn til å være stolte av vår felles innsats. Bøssebærerne er gullet i TV-aksjonen og jeg vil rette et ekstra takk til de som gikk med bøsse i år. Sammen gjør vi verden til et litt bedre sted – én aksjon av gangen, sier aksjonslederen.