Omsorgsbasen gjør Bergen til en varmere og rausere by!

I 2018, på selveste kvinnedagen 8. mars, fylte Omsorgsbasen for kvinner 20 år. Det ble feiret med stil og ballonger, håndskrevne hilsener og plakater, og marsipankake til de mange gjestene.

– Omsorgsbasen gir utsatte kvinner et friminutt og et trygt sted å sove. Jeg er stolt over at Kirkens Bymisjon nå kan feire 20-årsdagen for et tilbud der kvinner i rus eller prostitusjon blir møtt med omsorg og respekt, sa styreleder i Kirkens Bymisjon i Bergen, Rune Skjælaaen, under feiringen.

En del av denne omsorgen og respekten består i at kvinnene får være i fred om de vil, og ingen får vite at de er på Omsorgsbasen med mindre de selv ønsker å fortelle det.

Også ordfører Marte Mjøs Persen pekte på at Kirkens Bymisjon og Omsorgsbasen gjør Bergentil en varmere og rausere by med nestekjærlighet og omsorg. Her er det åpent hver natt, fra kl. 22.00 til 09.30. De seks sengeplassene tildeles dem som møter opp før klokken 02.00. Kvinner som ønsker å stikke innom uten å overnatte, er velkomne til det fra kl. 22.00 til 02.00

Ulike behov

– Noen kommer innom bare for å hvile en stund. Andre kommer for å få rene sprøyter, røykefolie for heroin, eller kondomer, glidemiddel og nesespray mot overdoser, sier tiltaksleder Ronja Trolie.

Andre flykter hit fra vold og overgrep, selv om krisesentrene kunne vært en like god løsning. For dersom kvinnene er ruset, kommer de ikke inn på krisesentrene. På Omsorgsbasen er det ikke krav om rusfrihet ved ankomst. De ansatte kontakter heller ikke instanser som legevakt eller politi uten samtykke fra kvinnene, med mindre det oppstår situasjoner der liv står i fare. Ansatte og frivillige tilbyr samtaler til de som ønsker det, en god seng og et trygt sted å være. De som ikke vil snakke, får slippe. De kan nøye seg med å gjøre helt alminnelige ting som å se på TV, sitte med et strikketøy eller lese et blad. Gjestene får mulighet til å lage seg mat, vaske klær og ta en dusj.

Trofaste ansatte

Gjennom årene har mange bidradd til det gode fristedet som Omsorgsbasen er. To av de mest utholdende er Edda Troye og Marit Fosse. De har begge jobbet i 20 år ved Omsorgsbasen, og gikk av med pensjon i 2018 – etter lang innsats for utsatte kvinner. De understreker at de har trivdes i alle disse årene, både på grunn av det gode arbeidsmiljøet, og fordi de blir personlig berørt av og glad i kvinnene som kommer hit. Hver kveld er det nye historier å lytte til, nye skjebner å ta inn over seg. Stemningen er hjemmekoselig, med kunst på veggene, dekorative puter og levende lys. Som regel står det frukt eller smågodt framme i en skål, og i en vinduskarm ligger det små kort med bibelvers. De som vil, kan ta med seg ett eller flere – og kanskje finne trøst og inspirasjon i ordene.