Oslo kommunes seniorpris til «Dette er mitt liv»

Prosjektet «Dette er mitt liv» er tildelt Årets seniorpris fra Oslo kommune, for beste aldersvennlige tiltak i 2017. Prosjektet sørger for at ungdom og eldre møtes over tid og samarbeider om en minnebok fra den eldres liv.

Beborere og ansatte i Kirkens Bymisjon under tildelingen av seniorprisen

«Dette er mitt liv» har vært praktisert som samarbeidsprosjekt i flere nærmiljøer i Oslo, knyttet til sykehjem og eldreboliger i Kirkens Bymisjon. Ungdom fra naboskolene har besøkt eldre, og sørget for at de har fått sin minnebok med bilder og tekster fra et langt liv.

Arbeidet har skjedd over tid, og har ført til varig kontakt på tvers av generasjoner.

Prisen til prosjektet viser at ekte relasjoner kan blomstre når vi overlater folk til hverandre uten å være redd for hva som kan skje. Her har de oppdaget nye sider ved hverandre, og fått noen de kan kjenne. Det gir oss mot til å åpne nye rom.Kjetil Sandsengen, prosjektleder for «Dette er mitt liv» i Kirkens Bymisjon

Ser den enkelte
– Minneboken kan styrke dialog og samvær med pårørende, ansatte og frivillige og bidra til at man ser den enkelte. Minneboken er også med på å utvikle vennskap og forståelse mellom mennesker, kulturer og generasjoner i nærmiljøet, sier juryen i sin begrunnelse.

Eldrebyråd Inga Marte Thorkildsen har vært juryleder og sier at «Dette er mitt liv»-aktiviteten bidrar til å bryte gruppetenkning og parallellsamfunn som kan oppstå i byen.

Inga Marte Thorkildsen og Anny Solheim fra Sofienberghjemmet leser i Annys bok.

Varmere by
– Prosjektet er en enkel og vakker måte å styrke eldres verdighet på, samtidig som unge får verdifull kunnskap om hva det er å være gammel. Dette bidrar til en varmere by og bryter grenser og ensomhet, sier Thorkildsen.

– Jeg er stolt av boka mi, og stolt over at vi vinner pris, sier Anny Solheim (76) fra Sofienberghjemmet, som var tilstede i bystyresalen da prisen ble delt ut.  Hun skryter av ungdommene hun har samarbeidet med over lang tid, og har fortsatt kontakt med dem.

Britt Larsen (83) ved Skovheim eldreboliger har også fått sin bok gjennom prosjektet.
– Til og med Frank Sinatra er med i min bok! Jeg har møtt flott ungdom over en lang periode, vi har spist og samarbeidet og blitt kjent. Det er veldig koselig å få en bok som jeg kan vise mine gjester og familie. Naboene spør etter den også, sier «Bitten» fra Skovheim.

«Dette er mitt liv»

Les også

Norsk Råkk spilte på fest i børsparken

Nabolagsfest for tiende året

- I år fyller festen her i Børsparken 10 år. Så det blir bursdagskake! forteller leder for Møtestedet Kari Gran til jubel fra langbordene.

Sporet trenger frivillige til viktig innsats på Oslo S – søk innen 29. januar