Robust i 30 år

– Her har jeg aldri følt meg som et problembarn. Vi samarbeider, hjelper hverandre og prater som venner, sier Embla (14), som har hatt samtaler med familieterapeut Gunnar Martinsen ved Robust i fire år.

Nylig markerte Robust (tidligere OBU) 30 år med forebyggende virksomhet og samtaletilbud for barn, unge og familier i Oslo.

Nåværende og tidligere ledere, ansatte og støttespillere fikk høre Embla og Gunnar snakke om hvordan samtalene dem i mellom har foregått og hvordan de har hjulpet hverandre. Familieterapeut Erling Fidjestøl intervjuet dem foran et lydhørt publikum. Embla synes det er fint å fortelle om samtalene med Gunnar.

Reflektert og selvstendig
– Jeg har sluttet å tenke at problemer rundt meg er min feil. Selv om det påvirker meg, er det ikke min feil. Det jeg er mest stolt av etter samtalene med Gunnar, er at jeg har blitt mer sikker på meg selv, sier den reflekterte unge jenta.

– Unge mennesker er klokere enn oss voksne, sier Gunnar og ser bort på Embla med en tåre i øyekroken.
Han blir rørt over hva Embla forteller om samarbeidet de har hatt og hvordan de sammen har diskutert seg fram til ulike løsninger på utfordringer.

– Vi kommer fram til forskjellige muligheter, og så er det opp til Embla å velge hva hun ønsker, forklarer Gunnar.
Embla tar valg som bunner i seg selv, og ikke andre. Hun har tatt mye ansvar i familien. Nå er hun tydeligere på hva hun vil.

Viktig lavterskeltilbud
Ordfører Marianne Borgen var hjertelig til stede på jubileet. Hun har vært en viktig pådriver for Robusts eksistens. Hun har i mange år jobbet hardt for økt forståelse for Robust i bystyret, i forhold til budsjett og pengestøtte.
– Dette er et lavterskeltilbud i tillegg til det andre hjelpeapparatet vi har, og det er så viktig for så mange, sier hun.

Generalsekretær i Kirkens Bymisjon, Adelheid Firing Hvambsal, trekker fram samtalene mellom Embla og Gunnar på Robust som et godt eksempel på Kirkens Bymisjons kampanje til tv-aksjonen: “Ett møte kan endre et liv”.
– Det finnes enkeltmøter i våre liv som har gjort en forskjell, sier generalsekretæren i sin appell i 30-årsfeiringen.

Fikk foreldre med på laget
Jan Sander Jørgensen var med å starte OBU (Omsorgsstasjon for Barn og Unge) for 30 år siden. Det begynte som oppsøkende virksomhet i Oslo sentrum.
– Hele hjelpeapparatet var den gang opptatt av å beskytte barn mot foreldrene sine. Vi møtte unge som hadde konflikter hjemme, de slet på skolen og med venneapparatet sitt, forteller Jan.
Det var veldig få som tok foreldrebiten med i arbeidet med de unge. Uteseksjonen og barnevernet var der, men de hadde et underlig forhold til det å skulle forholde seg til foreldre.

Fakta om Robust:
– Startet opp i 1988.
– Består av seks erfarne familieterapeuter.
– Et gratis lavterskeltilbud; kan ta direkte kontakt.
– Kan komme alene, med familien, en venn, helsesøster, lærer e.l.
– Samarbeid med skoler, helsesøster, rådgiver og lærere.
– Samtalene skal oppleves som et samarbeid.
– Terapeutenes oppgave er å legge til rette for at de unge skal bli mer klar over hva de allerede vet og kan.

– Det var ingen som tok seg av de unge etter at arbeidstida var over. Vi var opptatt av å forlenge den tjenesten utover kvelden og natta.
De kjøpte en buss der de hadde samtaler med de unge, og så ble ungdommene kjørt hjem.
– Slik startet vi arbeidet sammen med foreldrene, sier initiativtakeren og presten Jan Sander Jørgensen.

Robust er et forebyggende tiltak for de som strever med konflikter, bekymringer eller problemer av ulik art. Dagens leder av Robust, Brit Selvik, forteller om et kraftig press på å prestere og for å klare å fylle alle krav.
– En tematikk vi jobber mye med er barn som ikke klarer å gå på skolen. De unge er redde for ikke å klare seg på skolen, prestasjonspresset er stort og foreldrene er bekymra, sier hun.

Tilbakemeldingene fra familiene er gode. Embla er en av dem som har hatt stor nytte av samtalene hos Robust.
– Jeg er stolt over å ha blitt mer sikker på meg selv og hva jeg vil, sier hun.