Rune gikk fra arbeidstrening til lederstilling

I mange år bestod livet til Rune Løtvedt (45) av rus, kriminalitet og fengsel. Idag leder han Kirkens Bymisjons sykkelverksted i Sarpsborg.

Rune Løtvedt, daglig leder ved sykkelverkstedet og arbeidstilbudet Pedalen i Sarpsborg

Jeg trodde det var aprilsnarr!

Rune Løtvedt tenker tilbake på en viktig dag i hans liv. Kirkens Bymisjon skulle etablere et nytt sykkelverksted i Sarpsborg, og Rune fikk spørsmål om han kunne være ansvarlig for driften.

– Jeg kunne nesten ikke tro det jeg hørte, sier han og setter til liv dagens frokost: en bolle havregrøt dekket av et tykt lag kanel.

Det er tidlig morgen, og Rune har nettopp åpnet dørene til Kirkens Bymisjons nystartede sykkelverksted på Sarpsborg stasjon. I disse lokalene, som huser både verksted, butikk og sykkelparkering, er det han som er sjefen.

– Kommer jeg ikke på jobb, åpner ikke butikken. Jeg kjenner litt på det ansvaret – og jeg liker det, sier han.

Jeg kjenner litt på det ansvaret – og jeg liker detRune Løtvedt, leder for Pedalen i Sarpsborg

Rus og fengsel

Lenge var det hasj og amfetamin som styrte hverdagen. Etter at samboeren tok med seg barna og flyttet for 15 år siden, ble livet til den tidligere drosjesjåføren og anleggsarbeideren en karusell av rus, kriminalitet og fengsel.

Flere ganger prøvde han å hoppe av. Gjennom Tyrili-stiftelsens «Stifinneren» gjennomgikk han rusbehandling mens han sonet. Han fikk maskinførerbevis av Nav og begynte å kjøre hjullaster. Men rusen hadde fortsatt taket på ham.

For to år siden hadde han fått nok. På eget initiativ, men med økonomisk hjelp fra Nav, la han seg inn til avrusning ved Østfoldklinikkene. Han kjøpte seg en gammel Colin Archer-skøyte som han pusset på gjennom sommeren mens han tenkte på hva han skulle gjøre.

Gjennom folk i miljøet hadde han hørt om Kirkens Bymisjons arbeidstilbud i Fredrikstad, Pedalen, og bestemte seg for å gi det en sjanse. Målet var å få struktur på livet samtidig som han søkte jobber innen anleggsbransjen.

– Jeg hadde jo ikke hatt førerkort på 15 år, så det å skru sykler var noe jeg hadde «røflig» greie på, sier han.

Da jeg kom ut, var det helt tomt og stille. Da var veien tilbake til det gamle livet kortRune Løtvedt

Rune Løtvedt, daglig leder for sykkelverksted og arbeidstilbud, Pedalen Sarpsborg
I løpet av de første ukene sykkelverkstedet i Sarpsborg har vært oppe, har Rune (45) reparert 113 sykler. Det er likevel kapasitet til flere sykkelreparasjoner.

Det store tilbudet

Rune elsket arbeidsmiljøet på sykkelverkstedet umiddelbart. Han likte hvordan morgentrøtthet ble snudd til godt humør med en gang han kom på jobb. Han likte forventningene om at han møtte til riktig tid og leverte kvalitet i arbeidet. Vissheten om at kunder betalte for hans arbeid, gjorde at han «ga jernet».

Raskt kom det gamle livet mer i bakgrunnen. Likevel kom tilbudet overraskende på ham da en av de ansatte ble sykmeldt rett før ferien og det trengtes en vikar: «Hvis vi ansetter deg, er vi trygge på at butikken holdes åpen gjennom sommeren», sa sjefen for sykkelverkstedet.

– Å høre ham si det, gjorde noe med meg, sier han i dag.

Du må føle at om du ikke kommer på jobb, setter du kollegene dine i en knipeRune Løtvedt

Meningsfull hverdag

Med sin egen historie som eksempel, er Rune opptatt av at personer som kommer fra rusbehandling eller fengselsopphold, blir tilbudt en fornuftig hverdag. Et meningsfullt arbeidstilbud, som Pedalen, kan være nøkkelen til å snu en dårlig trend.

– Fredrikstad kommune betalte flere hundre tusen kroner for mitt behandlingsopphold, men da jeg kom ut, var det helt tomt og stille. Da var veien tilbake til det gamle livet kort, sier han.

For ham var blandingen av krav og tillit en viktig oppskrift.

– Du må føle at om du ikke kommer på jobb, setter du kollegene dine i en knipe. Da gir du litt ekstra for å stille opp, sier han.

Et forbilde

Selv om det er gått to år uten rusing, er Rune fortsatt på alerten. Han vet av erfaring at muligheten for å sprekke alltid vil følge ham.

– Jeg kan ikke slippe guarden og tro at jeg er i mål. Ikke før jeg er på gamlehjemmet, sier han og ser på klokka.

I dag skal han nemlig ha selskap i arbeidet. En dag i uka får han hjelp av en person som soner sin samfunnsstraff i sykkelverkstedet. Rune kjenner ham fra sitt gamle liv.

– Du skulle sett ansiktet hans da han kom inn døra første gang og så at det var jeg som var sjefen. Han ble skikkelig paff, sier Rune og smiler.

Gjennom denne personen har alle i det gamle miljøet fått høre om Runes nye liv. Og det synes han egentlig er ganske ålreit. Han har ikke noe problemer med å være et forbilde.

– Det var mange som ikke trodde på meg da jeg sa at jeg hadde fått nok. Nå sier folk at de synes det er helt rått, det jeg har fått til, sier han.

Les også

Her skaper de både jobb og gaver med mening

Kasserte vinflasker blir til vaser, vannkarafler og lysholdere. I et gammelt industrilokale i Haugesund har tidligere rusavhengige startet gründervirksomhet med suksess.

Et møte med Daniel, en svært aktiv mann i Kirkens Bymisjon

Samfunnet vårt består av mennesker som deltar på forskjellig vis. Enkelte er med på mye og andre på mindre. Sånn er det selvsagt også her i Kirkens Bymisjon i Kristiansand. En av dem som er med på svært mye er Daniel.