– Vi skal styrke håp og fremtidstro

Leder: Årsmelding 2019 for Kirkens Bymisjon Bergen.

Onsdag 22. januar 2020 rundet Kirkens Bymisjon 165 år. Etableringen av Foreningen for indre Mission i Christiania i 1855 var en kirkelig reaksjon på den sosiale nøden som fulgte i kjølvannet av industrialiseringen og urbaniseringen. Uten en velferdsstat, var det de diakonale organisasjonene som satte i gang hjelpearbeid. Et grunntrekk i Kirkens Bymisjons historie har vært ønsket om å være nær hos de vanskeligst stilte i samfunnet, og etablere tiltak preget av “hjelp til selvhjelp”. Denne tilnærmingen til diakonien preger arbeidet vårt også i dag.

I 2019 markerte vi jubileene til Møtestedet og Hallvardstuen i Korskirken. Gjennom 15 år i rusfeltet har disse tiltakene tilbudt våre gjester en pause fra gaten, gitt øyeblikksomsorg, måltidsfellesskap, og aktiviteter med utgangspunkt i Vågsbunnen. Kommunen har likevel sagt opp driftsavtalen med Hallvardstuen, og rusfeltet er i endring. Kirkens Bymisjon må også endre seg med denne utviklingen, vi må skaffe ny finansiering og søke nye mellomrom. Dette arbeides det godt med. Vi har også feiret arbeidet til Leve med hiv Bergen gjennom 10 år for mennesker som lever med hiv. Det er fortsatt mye stigma og fordommer knyttet til diagnosen. Derfor må vi fortsette å snakke om hiv.

31. desember 2019 stengte Omsorgsbasen dørene etter nesten 22 års drift. Bergen kommune kunne ikke lenger forlenge driftsavtalen. Over 800 forskjellige kvinner har benyttet basen,og noen av disse har vært gjengangere. Omsorgsbasen har vært en trygg havn hvor kvinner i rusmiljøet har fått hvile for en stakket stund. Kvinnene har alltid blitt møtt med kjærlighet og omsorg – uavhengig av egen historie og bakgrunn eller andre forhold. Det er et tap for kvinnene at Omsorgsbasen nå er historie.

TV-aksjonen 2018, «Mindre alene sammen», satte innsamlingsrekord. Det var en sterk anerkjennelse fra det norske folk til Kirkens Bymisjon sitt arbeid. I 2019 har det handlet om å starte opp de nye tiltakene vi samlet inn penger til. Det har vi klart, og i Bergen er allerede KreaAktivt verksted, Skattkammeret, Generasjonsmøter og Bønner i full drift. Det kan du lese mer om på de neste sidene. I 2020 starter vi opp to tiltak på Voss: Skattkammeret og I jobb. Det gleder vi oss veldig til.

I 2019 vedtok Kirkens Bymisjon for første gang i historien en felles strategi for vårt arbeid i hele Norge. Det har vært en inkluderende prosess med stort engasjement i alle de tolv stiftelsene. Over 600 ansatte over hele landet har deltatt i arbeidet.

For jeg vet hvilke tanker jeg har med dere, sier Herren, fredstanker og ikke ulykkestanker. Jeg vil gi dere fremtid og håp. (Jeremia 29:11)

Vi ser i dag at det er store utfordringer knyttet til splittelse, uro og avmakt i samfunnet. I perioden 2020 – 2025 skal vi derfor stå sammen for å styrke håp og fremtidstro. Og vi skal gjøre en ekstra innsats overfor barn og unge. Utenforskap skal møtes med fellesskap. Avmakt skal møtes med muligheter. Kraften i uro skal omsettes til handling.

Arne Liljedahl Lynngård
Daglig leder