Om oss

Egenutviklingsskolen retter seg mot tidligere rusavhengige, straffedømte, mennesker med lettere psykiske utfordringer, og andre som ønsker og jobber for en rusfri tilværelse og et stabilt liv.

På Egenutviklingsskolen vil du oppleve å bli sett, hørt og motivert til å endre livsstil. Vi vil gi deg et bedre utgangspunkt til å mestre en rusfri hverdag og gjøre deg trygg.

Forelesere med egenerfaring

Egenutviklingsskolen går over tolv undervisningskvelder á tre timer på kveldstid. Foreleserne våre har selv egenerfaring på områdene som tas opp. Blant flere momenter ble deres kompetanse innenfor rusbehandling trukket frem som et av de sterkeste kortene da Høgskolen i Buskerud gjennomførte en ekstern evaluering av skolen.

Påmelding

PHR – psykisk helse og rus i Drammen kommune har de siste årene kjøpt 10 faste plasser på Egenutviklingsskolen. Andre kommuner kan kjøpe plass, og en plass på Egenutviklingsskolen koster kr. 6.000.-.

Du kan også søke plass selv. På vår Facebook-side kan du finne oversikt over våre kurs, eller du kan ta direkte kontakt med oss for påmelding og informasjon.

Vi har oppstart hver vår og hver høst.

Våre verdier

Egenutviklingsskolen er utviklet av Kirkens Bymisjon Drammen og har vært drevet siden 2005. Kirkens Bymisjon har lang historie i å arbeide med mennesker som har levd sine liv i en outsidertilværelse eller i et utenforskap med rus, soning eller med psykiske problemer. Deres erfaring er at de må ta tak i en rekke områder for å komme tilbake til normalsamfunnet. Vi kan kalle det sammensatte livsstilproblemer. Det er disse utfordringene vi tar tak i gjennom Egenutviklingsskolen.

Vår metode

Metoden vi jobber etter er LØFT, løsningsfokusert tilnærming. Det er en strategi for å skape ønskede endringer og bygge konstruktive løsninger i forholdet mellom mennesker, gjennom å styrke folks løsnings­kompetanse, kvaliteter og kloke grep.

Det sentrale i LØFT er at atferd som gis oppmerksomhet, har en tendens til å gjenta seg. Man er derfor bedre tjent med å konsen­trere seg om:

• det man ønsker, snarere enn det man ikke ønsker.
  • det man vil ha mer av, fremfor det man vil ha mindre av.
  • å finne ut hva mennesker gjør som virker, i stedet for det som ikke virker.

Når man blir klar over hva man gjør som har god effekt og hvilke evner og talenter man tar i bruk for å få dette til blir det mer av slike handlinger og kvaliteter.