Undervisningen

Egenutviklingsskolen går over tolv undervisningskvelder á tre timer på kveldstid, med oppstart hver vår og hver høst. Undervisningen gjennomføres i grupper med opptil tolv deltakere. Ulike forelesere fra Kirkens Bymisjon Drammen gjennomfører de forskjellige temaene som tas opp på den enkelte kveld.

Motivasjon og mestring

Vi ser det som viktig å dele av egne erfaringer for å få gode samtaler og diskusjon i gruppen, derfor håper vi at også du som deltaker vil dele. Flere av foreleserne har egenerfaring som tidligere rusavhengige eller straffedømte.
Skolen er spesielt tilrettelagt for de med lese- og skrivevansker.

Noen temaer som vil bli berørt gjennom skolen:

• Motivasjon, mestring og gjennomføring.
  • Hvordan har rusmisbruket påvirket meg?
  • Er jeg et offer eller en aktør i eget liv?
  • Fra outsider til et A4-liv.
  • Hvilke områder trenger jeg hjelp/støtte til?
  • Fra belastning til ressurs.
  • Bitterhet.
  • Seksualitet.
  • Gjeldsproblematikk.
  • Angst

Fellesskap og aktiviteter

Deltakerne på skolen blir koblet på andre aktiviteter som Kirkens Bymisjon driver lokalt, som skigruppe, sykkelgruppe, løpegruppe, bandy, fotball, gå-grupper og andre treningsgrupper tilpasset de fleste behov. Det viktigste er fellesskap og sosial trening, at du føler at du er del av en gruppe som bryr seg om deg, og at dine behov blir sett og hørt.