Den aksepterte rasismen. Tekster om antisiganisme

Romer utsettes for omfattende rasisme og diskriminering i Norge. Romer er Europas største minoritet, og teller om lag 10-12 millioner. I Norge finnes både norske romer, som har status som nasjonal minoritet, og tilreisende europeiske romer. Rasismen mot romer, antisiganisme, er lite kjent og møter lite motstand.

Kirkens Bymisjon møter mange som kjenner antisiganismen på kroppen. Romene vi møter, både norske og tilreisende, forteller at de ofte møtes med forutinntatte holdninger og at vi som samfunn mangler kunnskap om deres situasjon. Ved å dele sine historier ønsker de å bidra til økt kunnskap om hvordan antisiganisme kan komme til uttrykk.

Et viktig kjennetegn ved rasisme er at enkeltmennesker reduseres til representanter for en gruppe. Vi ønsker å motvirke dette gjennom å løfte fram ulike romske stemmer og deres personlige erfaringer, i form av både tekst og bilder.

Det viktigste innholdet i denne publikasjonen er bidrag fra romer som deler sine erfaringer og refleksjoner. De har ulik bakgrunn og er i ulike livssituasjoner, men har det til felles at de vet mye om hvordan antisiganisme erfares. I tillegg til tekster, inneholder publikasjonen bilder fra et fotoprosjekt hvor rumenske romer fra Kirkens Bymisjons akuttovernatting har dokumentert sitt hverdagsliv i Oslo med engangskameraer.

Vi håper at publikasjonen kan være en øyeåpner, og engasjere flere i kampen mot antisiganismen.

Publikasjonen er utgitt av Kirkens Bymisjon avdeling fattige tilreisende. Prosjektet er støttet av Bufdir som et tiltak mot rasisme og diskriminering

Bestill én eller flere utgaver av publikasjonen i dette bestillingsskjemaet