Ferie for alle

Hver sommer, høst og vinter bidrar unge frivillige mellom 18 og 30 år til at barnefamilier i bydel Stovner får gode ferieminner.

Sammen med ansatte på Stovner frivilligsentral, planlegger og gjennomfører unge frivillige familieaktiviteter i høst-, vinter-, og sommerferien for barnefamilier.

Bidrar til kunnskap og mestring

Målet med prosjektet er at alle som ønsker det skal få gode ferieminner som gir mestring og fine opplevelser sammen med andre barnefamilier. Mange familier kjenner ikke til alle fritidstilbudene i sitt eget nærmiljø. Prosjektet bidrar til at familier får større kjennskap til aktiviteter der de bor. I tillegg bidrar unge frivillige sosialt og skaper trygghet ovenfor familier som deltar på aktivitetene.

Fagkompetanse på huset

De unge frivillige kommer fra hele Oslo, og har ulik fag- og språkkompetanse. De fleste er studenter, og flere studerer i andre byer enn Oslo til daglig.

Våre ansatte har variert fag- og kulturbakgrunn og snakker mange språk.

Historikk

I Bydel Stovner er over 50 prosent av befolkningen innvandrere eller norskfødte med innvandrerforeldre (SSB). Bydel Stovner ligger langt over gjennomsnittet i Oslo hva gjelder andelen barnefamilier blant husholdningene, og det er forventet at befolkningen vil stige til rundt 35.000 i 2035 (Oslo kommune statistikkbanken).

Kirkens Bymisjon, Stovner frivilligsentrals ansatte og frivillige speiler befolkningssammensetningen i bydelen, både med tanke på alder og kulturbakgrunn.

Populære familieferier

Fra tidligere erfaring visste vi at ferieaktiviteter der både barn og foreldre fikk plass, var et svært populært tilbud blant barnefamilier i Bydel Stovner.

Så da Senter for forskning på sivilsamfunn og frivillig sektor i 2013 oppfordret frivillige organisasjoner til å finne nye måter å inspirere ungdom til frivillig arbeid på, søkte Stovner frivilligsentral om støtte til et pilotprosjekt med fokus på ung frivillighet og tilretteleggelse av ferieaktiviteter for hele familien. I 2015 fikk prosjektet treårig støtte, og siden da har prosjektet vært i kontinuerlig drift.

Med prosjektet Familieferie på Stovner ønsker vi å:

• Legge til rette for lokalt engasjement med frivillighet som verktøy.
  • Legge til rette for at unge mennesker fra Oslo og omegn kan bidra som frivillige på Kirkens Bymisjon, Stovner frivilligsentral.

Respekt, rettferdighet, omsorg

Stovner frivilligsentral inviterer til et inkluderende fellesskap og en livsynsåpen praksis der alle er like mye verdt. Vi følger Kirkens Bymisjons visjon om at mennesker i byen skal erfare respekt, rettferdighet og omsorg.

Samarbeidspartnere

Kirkens Bymisjon, Stovner frivilligsentral har en samarbeidsavtale med Bydel Stovner, og prosjekt Familieferie er støttet av Sparebankstiftelsen, Groruddalssatsingen og bydel Stovner. Vi samarbeider også med Stiftelsen Hudøy, frivillige lag og foreninger i Bydel Stovner.