Det er frivillige som holder kirken nattåpen. I dag har vi rundt 40 frivillige verter.

Som frivillig i Nattåpen kirke binder man seg for ett semester av gangen, med vakter hver tredje uke.
Nattåpen domkirke søker flere frivillige som kan:

• Møte mennesker med åpenhet
  • Vise medmenneskelighet og omsorg for mennesker i ulike livssituasjoner
  • Lytte/være tilstede om noen trenger et menneske å snakke med
  • Være tålmodig og tydelig

Gjennom kurs, veiledning og oppfølging hjelper vi vertene til å bli trygge på sin rolle i rommet, slik at de kan møte alle mennesker med respekt og verdighet.

Ta kontakt om du ønsker å være frivillig vert i en nattåpen domkirke fredag ettermiddag, kveld og natt.

• "Et åpent kirkerom midt i sentrum er uforutsigbart. Man vet aldri hvordan vakten blir. Vi er medmennesker i kirkerommet. Vi trygger og tilrettelegger. Lytter og hjelper hvis det trengs. Det er viktig å være tålmodig. Ha evne til empati, til å se mennesker. Man må også kunne sette grenser. Men det aller viktigste er nok å være seg selv og være åpen for alle som kommer inn. Jeg føler meg privilegert og takknemlig over å være vert i domkirken. Jeg opplever at jeg får, mer enn jeg gir. "

Andrea Sollie
    Frivillig kirkevert i sju år.