Interflora: Kirkens Bymisjon er en landsdekkende, åpen og raus organisasjon

Interflora ønsket en samarbeidspartner med lokal forankring. Det gjorde valget lett.

Interflora Norge SA en del av verdens største blomsterorganisasjon, og er eneste landsdekkende leverandør. Selskapet er et samvirkelag 100 prosent eiet av sine medlemmer, noe som gir faghandlerne stor påvirkningskraft i forhold til hvordan organisasjonen drives.

Det føles meningsfylt å kunne bidra i arbeidet for å gjøre hverdagen lettere for dem vi ser på trappen utenfor butikkene.salgssjef B2B, Sofie Hildebrandt Nilsen

– Interflora Norges humanitære fond deler årlig ut flere hundre tusen kroner. Mange gode formål har blitt valgt opp igjennom tidene, men vi ønsket å ta fondet «hjem». Det er tross alt mange i Norge som også trenger hjelp og støtte. Vi vurderte naturligvis mange flotte foretak, men for oss var det viktig at det var en organisasjon som var landsdekkende, åpen, raus, og som hadde mange tiltak og dermed favnet bredt. I Kirkens Bymisjon fant vi alt dette, sier salgssjef B2B Sofie Hildebrandt Nilsen.

En del av Interfloras strategi

Interflora medlemmer har butikker landet rundt. Butikkansatte og eiere ser daglig utfordringene som mennesker i gatemiljøene har.

– Det føles meningsfylt å kunne bidra i arbeidet for å gjøre hverdagen lettere for dem vi ser på trappen utenfor butikkene, sier Nilsen.

Samarbeidet med Kirkens Bymisjon støtter særlig opp under arbeidet for mennesker i byens gatemiljø, og er ledd i Interfloras strategi for å bidra til et mer bærekraftig samfunn.

– Da vi så oss om etter en ny samarbeidspartner i vårt humanitære arbeid, var det viktig for oss å velge en aktør som er tilstede lokalt, og som har virksomhet Norge rundt.

Hva samarbeidet gir Interflora

Intern stolthet og engasjement

Lokal forankring til humanitære formål

Bidrag til selskapets strategi om et mer bærekraftig samfunn

Det startet med juleaksjonen

Samarbeidet med Kirkens Bymisjon startet i 2017 da Interflora tok kontakt med ønske om å bidra i juleaksjonen Gled en som gruer seg til jul.

–  Da samlet vi inn 100.000 kr. Vi gleder oss til å gjøre tilsvarende aktivitet også i år!

I fjor «bundlet» Interflora en middag og en blomsterbukett. Det vil si at kunden betalte en middag ved kjøp av utvalgte buketter i nettbutikken. Hver gang noen valgte å gi en slik blomsterhilsen, gikk Interflora inn med tilsvarende antall varme måltider.

Til årets juleaksjon legger vi inn en middag til Kirkens Bymisjon tilleggsvare i nettbutikken. På den måten gjør vi det enda enklere for kundene våre å bidra. I tillegg merkes enkelte blomsterbuketter med Kirkens Bymisjon, som et signal på at deler av summen går til organisasjonen.

I tillegg samler Interflora-butikkene som ønsker det, inn penger til inntekt for juleaksjonen.

– Det er en fin måte å lage en håndfast gave som ikke bare gleder mottakeren, men også noen som trenger det. Vi kaller initiativet Gled flere med blomster. Kirkens Bymisjons arbeid handler om nestekjærlighet, varme og det å glede noen som trenger det. Dette er verdier som vi føler sammenfaller med våre egne, sier Nilsen.

Fakta om Interflora Norge SA

• Medlemsorganisasjon med butikker i hele Norge.
  • Interflora Norge SA er eneste landsdekkende leverandør.
  • Er en del av verdens største blomsterorganisasjon, og ble grunnlagt i 1908.
  • Interflora leverer cirka 32 millioner blomsterhilsener hvert år.
  • Norsk Blomster Telegraf ble opprettet i 1926, skiftet senere navn til Interflora.
  • Alle Interflora-butikker i Norge bidrar til selskapets humanitære fond, som motter 2 kroner for hver bukett levert til kunden.

Fakta om samarbeidet med Kirkens Bymisjon

• Startet i 2017 etter initiativ fra Interflora.
  • I forbindelse med juleaksjonen Gled en som gruer seg til jul ga butikkene kundene muligheten til å bidra på et spleiselag hvor Interflora doblet innsatsen. Hvis kunden kjøpte to middager, ga fondet to middager.
  • Til sammen samlet de inn 100 000 kroner.
  • Interflora deltar på juleaksjonen også i 2018, denne gangen med intiativet Gled flere med blomster.