Akuttovernattingen i Haugesund (emergency shelter) drives av Kirkens Bymisjon og er et tilbud for fattige tilreisende fra EØS-området.

Overnattingen ligger like ved bymisjonssentret og har plass til 20 gjester, fordelt på fem soverom. Brukere av akuttovernattingen får dekket grunnleggende menneskelige behov som husly, tilgang på toalett og dusj. De har også mulighet til å vaske klær, tilberede mat på kjøkkenet samt tilgang til internett. Tiltaket tilrettelegges for både kvinner og menn. De som er i målgruppen er fattige tilreisende EØS borgere som ikke har jobb eller fast inntekt, der alternativet til overnatting hadde vært å sove utendørs.

For å benytte seg av overnattingen møter en opp på huset mellom 17.00 – 21.00. Da skrives en inn, får tildelt seng og får mulighet til å reservere fem overnattinger. Overnattingen er stengt på dagtid mellom 8.00 – 17.00. Det koster 20 kr per natt.

Bakgrunn

Bakgrunnen for initiativet var et økende antall fattige tilreisende i byen og manglende akuttilbud fra det offentlige. Akuttovernattingen gir fattige tilreisende til Haugesund et trygt, rolig og varmt overnattingstilbud. Tiltaket springer ut fra Kirkens Bymisjons oppdrag om å avdekke, lindre og forandre, med visjonen om at mennesker i byen skal erfare respekt, rettferdighet og omsorg. Prosjektet skal bidra til verdighet og trygghet til mennesker som til daglig lever sitt liv i offentlighet.

Akuttovernattingen ble etablert i Haugesund januar 2016 og tilbudet blir driftet at Kirkens Bymisjon med midler fra NAV. Målgruppen er fattige tilreisende EØS-borgere som oppholder seg i Haugesund over en begrenset tidsperiode og som befinner ser i en situasjon preget av sosial nød.

Frivillig

Ønsker du å være frivillig på overnattingen eller i andre prosjekter hos Kirkens Bymisjon er du velkommen til å ta kontakt med oss.