Bilde av en ung jente som tenner lys på lysgloben i domkirken på kveldstid. Bilde

Trygghet. Fristed. Hvile

Nattåpen kirke er et sted hvor alle mennesker i alle livssituasjoner kan komme og bli møtt med respekt og verdighet.

Velkommen inn i Oslo domkirke hver fredag natt

«I snitt besøker nærmere ett tusen mennesker Oslo domkirke hver fredag ettermiddag, kveld og natt.»

• Nattåpent

Hver fredag er Oslo domkirke nattåpen fra kl. 16 til kl. 24. Kirken er ellers åpen fra kl. 10-16 alle dager, utenom fredag.

• Stillhet og hvile

Et varmt og trygt fristed midt i sentrum for mennesker i alle livssituasjoner. Et rom for stillhet, hvile, varme, bønn og lystenning.

• Mulighet for samtale

Våre frivillige er kurset til å være lyttende samtalepartnere. Du skal få være i stillhet om du ønsker det, men vit at vi er tilgjengelig om du vil prate med oss.

• "En åpen dør inn til domkirkens hellige rom er det beste vi kan gi byens befolkning og de tilreisende. Mange kommer hit for å beundre et vakkert kirkerom. Andre kommer for å finne ro. For å hvile, tenne lys eller skrive bønnelapp. Men mange mennesker sliter. Noen kommer med sorg. Noen er rusa, psykisk ustabile, slitne og trette. Andre er bostedsløse, arbeidsløse og mange er ensomme. Det er plass for alle i nattåpen kirke."

Andrea Sollie
    Frivillig kirkevert i sju år.

Vil du bli frivillig i Nattåpen kirke?

Les mer og meld deg her!