Retningslinjer for kampanjer og utgivelser 

Som hovedregel skal all visuell kommunikasjon i Kirkens Bymisjon følge merkevarens grunnprinsipper om å fremstå enhetlig og helhetlig. Det er ikke anledning til å benytte andre fonter, farger eller elementer utenfor det som er definert i vår designmanual. Det skal heller ikke lages egne logoer eller merkevarer for kampanjer/utgivelser. 

For enkelte kampanjer/utgivelser er det likevel utarbeidet tillegg til grunnprinsippene – som kan brukes kun når det er definert et behov for å skille seg fra øvrig kommunikasjon. Det kan være: 

  1. Målgruppe: Tilpasset uttrykk for å nå en spesiell målgruppe (f.eks. UNG)
  2. Kampanje: Når konkurransen om oppmerksomheten er sterkere enn vanlig (f.eks. juleaksjonen)
  3. Utgivelse: Tilpasning for flatens særegenhet og bedre lesbarhet (f.eks. magasiner og bøker)

Kirkens Bymisjons hovedlogo og identitet alltid være bærende, men det er i disse tilfellene utviklet elementer og verktøy for å bedre oppnå ønsket effekt. Hvilke kampanjer/utgivelser som faller innunder punkt 2 og 3, skal alltid først avklares, og deretter utarbeides i samråd med merkevareansvarlig enhet. For punkt 1 gjelder retningslinjene for UNG – visuelt uttrykk mot barn og unge.

Gled en som gruer seg til jul

Juleaksjonen er et av Kirkens Bymisjons viktigste innsamlingstiltak, og det er derfor viktig at den skiller seg ut fra annen kommunikasjon. Julen er en høytid med sterk egenidentitet, der det er viktig å spille på lag med høytidens symboler og assosiasjoner for å oppnå optimal effekt. Julen er også en tid der mange organisasjoner er ute med egne kampanjer, og konkurransen om oppmerksomheten er større.

For å sikre sterkere synlighet i denne perioden er det derfor utviklet egne elementer, eksempelvis:

– Grafisk gavelapp: «Gled en som gruer seg til jul»
– Budskap med fast oppsett og innhold
– Egen fotostil og form for historiefortelling 

➨ Les mer om juleaksjonen

Kampanje: Juleaksjonen
Plakat fra juleaksjonen 2023

TV-aksjonen 2018

Kampanjen «Mindre alene sammen» var et samarbeid med TV-aksjonen NRK og en del av et allerede etablert innsamlingskonsept. Det ble bl.a. utviklet en egen kampanjelogo og fotostil, og et eget typografisk uttrykk.

➨ Les mer om TV-aksjonen 2018

Kampanje: TV-aksjonen
Plakat fra TV-aksjonen NRK 2018

Magasiner og bøker

Eksempelvis Magasinet BY, Gatemagasinet Mot og ulike bokutgivelser.

Det er tillatt å bruke en antikva-font (med seriffer) i kun brødtekst for å oppnå bedre lesbarhet på lengre tekster, eller f.eks. for å oppnå et mer særegent magasinpreg. Profilfonten Neuzeit Grotesk skal da likevel være det typografiske hoveduttrykket gjennom titler og andre større tekstelementer. 

Anbefalte antikva-fonter er Utopia, Kepler, Times New Roman e.l.

Enkelte repeterende utgivelser vil ha behov for et fast, gjenkjennende element på forsiden. F.eks. ved at tittelen på utgivelsen framstilles typografisk som en vignett eller et bladhode. Elementet skal i så fall kun brukes på utgivelsen forside, og aldri som en egen logo/merkevare på andre flater. Alternativt kan faksimile av hele forsiden brukes som gjenkjennende element for på andre flater. Kirkens Bymisjons hovedlogo skal alltid gjengis i publikasjonen, enten på omslaget eller i kolofonen. 

Publikasjon: Magasinet BY
Forsider fra tidligere utgaver av Magasinet BY