Miljøfyrtårn

Kvinne som levrer tekstiler i innsmalingsboks

Bærekraft

Vi jobber aktivt for et mer bærekraftig og rettferdig samfunn, med et spesielt fokus på tre av FNs bærekraftsmål: Utrydde fattigdom (1), redusere ulikhet (10), og samarbeid for å nå målene (17).

Les mer om våre tilbud

Flere av våre tilbud er miljøfyrtårn-sertifisert

Vi i Kirkens Bymisjon vet at miljøødeleggelser ofte rammer sosialt marginaliserte og fattige grupper hardest. Derfor styrker vi stadig miljøarbeidet i egne virksomheter, i solidaritet med hele det globale fellesskapet, og med kommende generasjoner.

Mange av våre virksomheter er i dag miljøsertifisert som Miljøfyrtårn. Miljøfyrtårn er et norsk sertifikat som dokumenterer at virksomheter tar miljøansvar og samfunnsansvar.

Vårt langsiktige mål er at alle Kirkens Bymisjons virksomheter i Norge skal sertifiseres.

Kirkens Bymisjons verdigrunnlag forplikter oss på å verne om miljøet og stå for en ansvarlig ressursforvaltning.

Som Miljøfyrtårn er vi forpliktet til å dokumentere våre miljøprestasjoner i en årlig klima- og miljørapport. Klima- og miljørapporter for våre sertifiserte virksomheter kan gjøres tilgjengelig ved forespørsel.

Vi vil kjennes ved:

• At vi i alt vårt arbeid tar ansvar for miljøet, både av hensyn til vår samtid og kommende generasjoner.

Derfor vil vi:

• Gjennomføre miljøtiltak på alle våre virksomheter, med sikte på miljøsertifisering.
  • Være bevisst på og gjennomføre energisparende tiltak.
  • Skape bevissthet rundt de sosiale dimensjonene ved miljøforringelse, både lokalt og globalt.