Rasisme mot romer

Romer ved Kirens Bymisjons akuttovernatting har dokumentert sin hverdag i Oslo med kamera. Nå er bildene på trykk sammen med viktige tekster om rasisme mot romer.

Romkvinne som ligger ute på gata

Publikasjonen med bildene og tekstene kan du se lenger nede i saken, men først: Hvorfor gir vi ut denne publikasjonen?

Romer utsettes for omfattende rasisme og diskriminering i Norge. Romer er Europas største minoritet, og teller om lag 10–12 millioner. I Norge finnes både norske romer, som har status som nasjonal minoritet, og tilreisende europeiske romer. Rasismen mot romer, antisiganisme, er lite kjent og møter lite motstand.

Ved Bymisjonssenteret møter vi mange tilreisende europeiske romer, først og fremst fra Romania. De kjenner antisiganismen på kroppen. Romene vi møter forteller at de ofte opplever episoder som å bli skjelt ut, spyttet etter, nektet å pante flasker eller jaget fra offentlige steder.

Play video

Rasisme mot romer

Mange har opplevd vold, slik som Rodica forteller om i denne videoen

«Den aksepterte rasismen. Tekster om antisiganisme»

Høsten 2022 ble publikasjonen «Den aksepterte rasismen. Tekster om antisiganisme» lansert.

Publikasjonen gir en innføring i antisiganisme og formidler romers erfaringer med rasisme og diskriminering i Norge. Bidragsytere er i hovedsak romer med ulik profil, både norske og tilreisende romer. Romer med ulik bakgrunn og i ulike livssituasjoner deler sine erfaringer og refleksjoner om rasisme og diskriminering.

I tillegg til tekster inneholder publikasjonen bilder fra et fotoprosjekt hvor rumenske romer fra Kirkens Bymisjons akuttovernatting har dokumentert sitt hverdagsliv i Oslo med engangskameraer.

Publikasjonen er utgitt av Kirkens Bymisjon avdeling fattige tilreisende. Prosjektet er støttet av Bufdir som et tiltak mot rasisme og diskriminering.

Se hele publikasjonen digitalt her.
Vil du ha én eller flere fysiske utgaver av publikasjonen? Bestil her.