Ny rapport: Norske skolebarn føler seg glemt 

En fersk rapport fra Kirkens Bymisjon viser at Norge bryter med rettighetene til titusenvis av norske barn med mye skolefravær. – Dette er et samfunnsfenomen vi er svært urolige for, sier generalsekretær i Kirkens Bymisjon, Adelheid Firing Hvambsal. 

Generalsekretær Adelheid Firing Hvambsal
Generalsekretær Adelheid Firing Hvambsal. Foto: Kirkens Bymisjon

Ingen har oversikt over hvor mange elever som ikke er på skolen. Manglende kartlegging gjør det vanskelig å stadfeste tall, men fagmiljøer anslår at et sted mellom 20.000 og 60.000 barn i grunnskolen sliter med å møte opp eller være på skolen.    

– Det er tett sammenheng mellom skole, fremtidig arbeidsmulighet og muligheten til å unngå et liv i fattigdom. Dette er et samfunnsfenomen vi er urolige for, og som vi mener er roten til utenforskap, sosial ulikhet og levekårsutfordringer, forteller Firing Hvambsal.  

Kirkens Bymisjon driver flere lavterskeltilbud og fleksible opplæringsarenaer for ungdom som står i fare for, eller har droppet ut av skolen, og ungdomstilbudene våre melder om økende bekymring. Samtidig har mange av dem vi møter i voksen alder har hatt en vanskelig skolehistorie bak seg. Derfor vet vi hvor viktig skolen er, både for den enkelte og for oss som samfunn, forklarer hun.  

Jente sitter alene i gangen på skolen.
Vår rapport viser at Norge bryter barns rett til utdanning. Illustrasjonsfoto: Kirkens Bymisjon

– Når det å gå på skolen føles umulig, er noe galt. Og verre blir det, når de ikke får undervisningen og hjelpen de har krav på. Det forverrer psykisk helse og ensomhet, og på sikt problemer med å få seg utdanning og jobb, viser en fersk rapport fra Kirkens Bymisjon. I rapporten er barn med langvarig fravær og støtteapparatet rundt barna intervjuet, og organisasjonen er bekymret: 

– Årsakene til ufrivillig skolefravær er sammensatt og svært varierende. Vi er bekymret for at barn ikke får den oppfølgingen de har rett til, fordi oppfølgingstilbudene er minst like varierende. Noen av barna vi har snakket med forteller at de føler seg glemt og isolert, at de ikke opplever at voksne gjør noe for å forstå dem eller imøtekomme deres behov, og at mange sitter hjemme uten skoleoppgaver og uten kontakt med læreren eller klassen sin. 

– Nå må vi i det minste få oversikt over hvor mange det gjelder, og de må få riktig hjelp. Dette blir kunnskapsminister Tonje Brennas viktigste eksamen. 

Last ned rapporten «Snakk om skolefravær».

Les mer om kampanjen «Barna ingen teller».

Her finner du mer informasjon om pressehenvendelser og pressebilder.