Vår merkevarestrategi
Vi eier vår egen merkevare og identitet, men kan kun påvirke etterlatt inntrykk, omdømme og konkurransekraft.

Alt vi gjør bidrar til å…
Gi et inntrykk av oss.
Gjøre oss kjent.
Gjøre at noen finner fram til oss.
At noen oppsøker et av våre tiltak.
Bygge tillit til oss.
Skape støttespillere.
Gjøre noen motivert til å gi.
Melde seg frivillig.
Søke jobb hos oss.
Tillit, kjennskap og kunnskap er fortjent ferskvare. Den må stadig pleies og fornyes i kontakt med omverdenen.
Merkevarestrategi er en plan for hvordan Kirkens Bymisjon bygger, posisjonerer og kommuniserer sin merkevare for å skape verdi og skille seg ut i markedet.
Det skjer bl.a. gjennom:
- Helhet: Kirkens Bymisjons hovedlogo skal alltid brukes av alle medarbeidere – uavhengig av virksomhet, arbeidsfelt eller geografi.
- Klarhet: Vi skal alltid omtales som Kirkens Bymisjon (ikke Bymisjonen, SKB eller kun med virksomhetsnavn).
- Synlighet: Oransjefargen er vår viktigste identitetsmarkør.
- Formål: Vi må være bevisst forskjellen på ekstern kommunikasjon vs. intern organisering.
- Budskap: Vår kommunikasjon må tilpasses målgruppen og kanalen vi snakker i.
Avsenderidentitet handler om å sikrer at mottaker alltid vet hvem sender er – altså om å bygge synlighet, gjenkjenning og verdi.
Avsenderidentitet handler også om hva og hvordan vi uttrykker oss visuelt, skriftlig og muntlig for å styrke Kirkens Bymisjons merkevare og omdømme – på tvers av arbeidsfelt og geografi.
En tydelig avsenderidentitet skal bidra til at vi oppnår strategiske mål og styrke vår tilstedeværelse i det offentlige rom, slik at vi bidrar til økt nedslagsfelt, økt konkurransekraft, styrket faglighet og felles påvirkningskraft.
Prinsippene for avsenderidentitet skal også bevisstgjøre oss forskjellen på ekstern kommunikasjon vs. intern organisering. De er tilpasset målgruppe, formål og kanal; altså hvem snakker vi med, hva er budskapet og hvor foregår kommunikasjonen?
- Kirkens Bymisjon skal alltid være hovedavsender.
- Virksomhetsnavn skal aldri stå alene på eksterne flater.
- Når virksomhetsnavn brukes skal det alltid stå i tilknytning til navnet «Kirkens Bymisjon», eller hovedlogo synliggjøres.
- Virksomhetsnavn skal aldri visuelt settes opp som en del av hovedlogo.
➨ Les mer om prinsipper for avsenderidentitet.
Vi har en monolittisk merkevarestruktur. Det betyr i praksis at Kirkens Bymisjon er den primære avsenderen av alle regioner, virksomheter og tiltak – og at dette skal kommuniseres gjennom én logo, én felles plattform og ett konsekvent visuelt uttrykk.
Formålet er å bygge omdømme og merkevareverdi gjennom et sterkt, felles kommunikasjonsuttrykk for hele organisasjonen.
➨ Les mer om bakgrunn for monolittisk merkevarestruktur
Merkevarestrukturen gir føringer for hvordan virksomheter skal navngis. Det skal brukes generisk, beskrivende navn (f.eks. Kafé, Møtestedet, Aktivitetshus, Bruktbutikk, Verksted). Det skal ikke brukes egennavn, konstruerte navn eller assosiative navn.
Skrivemåter
Navnene skal være på norsk (med mindre målgrupper krever oversettelse), og skal følge norsk rettskriving og tegnsetting. Kun egennavn/første ord i navnet skal skrives med stor forbokstav, og beskrivende ord med små bokstaver.
Eksempelvis: Skovheim allsenter, Paahjul sykkelverksted
Det gis unntak kun til samarbeidsprosjekter der den andre aktørens skrivemåte er gjeldende.
Eksempelvis: Ullern Frivilligsentral, Home-Start Familiekontakten
Forkortelser skal unngås, men det gis unntak kun i de tilfeller der navnet uttales som bokstavlyder/stavelser.
Eksempelvis: PMV (Prinærmedisinsk verksted)
Navnstruktur
Navngivning har også konsekvenser for navnstruktur og betegnelser på ulike flater.
Følgende navnstruktur skal følges, skilletegn skal være komma:
<Organisasjon>, <Virksomhetsnavn>, <evt. Sted>
Eksempelvis:
Kirkens Bymisjon, Skattkammeret
Kirkens Bymisjon, Skattkammeret, Stovner
➨ Les også veileder for profilering på sosiale medier
Et klokt, folkelig og omsorgsfullt språk
- Vi er bevisste på ordene vi bruker, særlig når vi snakker om en gruppe mennesker.
- Vi vil motvirke stereotypier og bidra til et inkluderende samfunn gjennom språket vårt.
- Vi bruker ord som folk forstår og vi er tydelige på hva vi mener. Vi snakker enkelt, men nyansert om det vanskelige.
- Vi snakker sant og nært.
- Vi har omsorg for mennesker, og bidrar til å bygge bro i måten vi snakker på.
Bilder og film skal:
- Gjenspeile vårt mangfoldige arbeid.
- Være troverdige, inkluderende og antistigmatiserende.
- Ivareta krav til samtykke.
Kirkens Bymisjons identitet er bygget på et sett personlighetstrekk som skal definere hvem vi er og hvordan vi jobber. Med utgangspunkt i disse har vi laget en identitetspyramide.
- Spissen av pyramiden, som er måten Kirkens Bymisjon gjør ting på, er definert som den modige (arketypen rebellen). Det er dette personlighetstrekket som skal komme til uttrykk gjennom vår visuelle identitet.
- Fundamentet av pyramiden, som er det Kirkens Bymisjon gjør, er definert som omsorgspersonen, den folkelige og den kloke. Det er disse trekkene som danner basen i vårt arbeid.
- Bindeleddet mellom spissen og fundamentet styrkes ved at vi alltid utfordrer oss selv til å være utforskende og kreative.
Merkevareansvarlig enhet
Følg Workplace-gruppen Visuell identitet | Nasjonal for oppdateringer og samhandling.
Merkevareansvarlig enhet jobber med å forvalte og utvikle Kirkens Bymisjons merkevare nasjonalt, og for å kvalitetssikre alle ledd i vår merkevarestrategi.
Kirkens Bymisjons merkevarestrategi er forankret i ledelsen og støtter opp under vår strategi for kommunikasjons-, påvirknings- og markedsarbeid, vårt verdigrunnlag og annet strategisk arbeid.