Om chatten

Er du en av mange tusen barn og unge som har en mamma eller pappa i fengsel eller hjemmesoning? Da er dette chatten for deg. Her kan du snakke om hva du vil – og være helt anonym.

• I fengsel er en chattetjeneste for barn og unge.
  • Chatten er åpen onsdager og fredager kl 15 -22.

Ingen tema eller spørsmål er rare eller feil, og du deler bare det du har lyst til.

Kanskje lurer du på hvordan det ser ut i et fengsel?  Hvordan moren eller faren din har det?  Hvordan det er å dra på besøk eller hvordan du kan snakke med noen i familien eller venner om det som er vanskelig? Eller kanskje du lurer på noe helt annet?

Chatten er også for deg som har en venn som opplever dette.

Vi er her for alle barn og unge, så bare spør oss om det du lurer på eller hvis du trenger noen å snakke med.

Her ser du hvem som svarer på chatten.

Praktisk info

Alle vi som snakker med deg har taushetsplikt. Det vil si at vi ikke kan fortelle til noen andre det du skriver til oss. På chatten er du anonym. Så lenge du ikke selv forteller oss hvem du er, kan vi ikke finne ut hvor du bor, hva du heter, hva IP-adressen din er eller eventuelt hvem du forteller oss om.

Grunnen til at vi spør om din alder, er for å kunne gi alderstilpasset informasjon.

Chatsamtalen slettes etter 72 timer.

Informasjon om avvergingsplikt og meldeplikt:
Chatvertene vil ikke kunne spore opp IP- adressen din.

Men som en statlig tjeneste må vi melde fra til politiet hvis vi får inn spørsmål eller kommentarer som gjør at vi tror det kan være fare for ditt liv og helse.
Les om avvergingsplikt og meldeplikt her.

Det betyr at vi må avverge et straffbart forhold dersom det kommer fram at en av de som skriver til oss blir utsatt for eller planlegger straffbare handlinger, og samtalens innhold kan føre til at vi kan identifisere personen vi snakker med. Det gjelder ikke et hvert straffbart forhold, og heller ikke forhold som har skjedd og med sikkerhet ikke kommer til å skje igjen. Men det gjelder forhold som SKAL skje, PÅGÅR eller har skjedd før og sannsynligvis VIL skje igjen.

Dersom du forteller oss om at ditt eller andres liv og helse er i fare eller at du eller andre utsettes for noe ulovlig, så har vi plikt til å forsøke å stoppe at det skjer. Dette kalles avvergelsesplikt og meldeplikt. Selv om taushetsplikten lover at vi ikke skal fortelle videre det du skriver til oss, går noen ganger avvergelsesplikten foran taushetsplikten. Da må vi si fra til politiet slik at de kan forsøke å hjelpe. Politiet kan kontakte vår chatleverandør, NOOP, og spore opp IP-adresser.  Kirkens Bymisjon kan aldri spore opp din IP-adresse.

Merk at vi samler inn informasjon om aldersgrupper. Informasjonen gjør at vi kan gjøre chatten best mulig. Vi bruker også informasjonen for statistikk over hvem vi treffer i målgruppen. Ellers innhenter vi ingen systematisk informasjon om deg. Det vil si at du er anonym for Kirkens Bymisjon.