Om oss

Robust er et lavterskel samtaletilbud til barn, unge og deres familier som strever med konflikter, bekymringer eller problemer av ulik art.

Kanskje er det noe hjemme som er vanskelig? Kanskje føler du deg ensom, annerledes eller rar? Kanskje er du mor eller far og strever med foreldrerollen? Kanskje er du bekymret for barnet ditt, eller dere krangler om innetider, lekser, sosiale medier e.l?

Her kan dere snakke om det som er vanskelig. Tilbudet er gratis og åpent for alle barn og unge i skolealder, foreldre og foresatte, bosatt i Oslo.

Erfarne familieterapeuter

Robust startet opp i 1988. Vi drives av Kirkens Bymisjon og holder til i Biskop Gunnerus gate 2, like ved Jernbanetorget i Oslo sentrum.

Vi som jobber på Robust er alle erfarne familieterapeuter og har taushetsplikt.

Vi er opptatt av at samtalene på Robust skal oppleves som et samarbeid. Du er den som vet mest om ditt liv. Vår oppgave som terapeuter er å legge til rette for at du blir mer klar over hva du allerede vet og kan. Gjennom dette kan vi sammen finne nye muligheter i møtet med det du strever med.

• "Her møter jeg ungdom som forteller fra sin hverdag. Ofte forteller de om problemer som står i veien for hvordan de ønsker å leve sitt liv. Vi tilrettelegger for at deres historier om mestring kan bli mer fremtredende."

Ulf Rikter-Svendsen
    Familieterapeut og leder
  • "Som samtalepartner/terapeut ønsker jeg å møte folk med nysgjerrighet, engasjement og en ukuelig tro på mennesket. Alle innehar ressurser, styrker, mot og håp – noen ganger trenger vi bare litt hjelp til å få øye på det."

Marte Lie Albert

Vårt faglige ståsted

På Robust er vi opptatt av historier. Det finnes problemhistorier i alle menneskers liv, men det finnes også ikke-problematiske historier. Vi tror at de historiene vi forteller fra vårt liv, har betydning for hvordan vi tenker om oss selv og andre.

Samarbeid

På Robust er vi opptatt av å utforske problemet. Når man er plaget av et problem kan man lett komme til å tenke at problemet er en selv eller et familiemedlem. Å tenke slik kan bidra ytterligere til en følelse av håpløshet og konflikt mellom familiemedlemmer i en allerede vanskelig situasjon.

Det er lett å tenke: Det er pappa som er streng, som forskjellsbehandler, som aldri er hjemme. Det er sønnen som er syk, respektløs eller umulig. Det er mamma som ikke setter grenser, er invaderende eller er selvopptatt. Det er datteren som er sint, lat eller hjelpeløs. Å påta seg eller å bli pålagt ansvaret for et problem, kan skape skyldfølelse, sinne og andre negative følelser. Enten man klandrer andre eller seg selv, kommer det vanligvis i veien for samarbeid og troen på at ting kan ordne seg.

Vårt ståsted er at det ikke er personen som er problemet – men at det er problemet som er problemet.

• "Jeg brenner for at alle mennesker har kunnskap om eget liv, egne problemer og hvordan de ønsker å ha det. Særlig barn vet mye om dette, noe voksne fort kan gå glipp av i sin iver etter å løse noe for dem."

Marianne Bjørnson Roen
    Familieterapeut
  • "I møtene med barn og ungdom er det viktig for meg å lete etter den støtten som vi enten gir oss selv, eller som fås av andre. Jeg tenker at vi kan bruke den til noe støttende."

Mats Engen

Ressurser

Vi kan spørre: Når kom problemet inn i ditt liv? Hvordan så livet ditt ut da det skjedde? Hva er det som gir næring til problemet? Hva får det deg til å gjøre og tenke? Hvis du får problemet litt på avstand, kan du få øye på hvordan problemet opererer. Hvis alle som er berørt av et problem allierer seg mot det for å få til en ønsket endring, åpner det seg nye muligheter.

Like viktig som å utforske problemet er det å spørre etter ressurser, gode erfaringer, håp og ønsker. Vi er opptatt av å gi plass til de historiene som rommer klokskap, ferdigheter, verdier og gode intensjoner. Vi tror at de gode historiene kan spille en viktig rolle for vår identitet og kan ha frigjørende effekt.

• "Mer enn noe annet betrakter jeg terapeutiske samtaler som filosofiske samtaler. Sentralt står spørsmål som: Hvordan ønsker jeg å leve? Hva er viktig for meg? Hvilke tanker og ideer står i veien for dette?"

Erling Fidjestøl
    Familieterapeut

For oss er grunnleggende prinsipper:

• At ethvert menneske kjenner seg selv best. Dette må danne utgangspunktet for samtaler som skal skape forandring.
  • At alle kan bidra til problemets eksistens, men også til problemets oppløsning.
  • At et problem aldri har total kontroll.
  • At like viktig som å høre historien om problemet, er det å spore historier om hva man forsøker å få til og om mestring.
  • At vi ikke lever i et vakuum, men i en kultur som påvirker våre handle- og tenkemåter.
  • At hva som til enhver tid blir sett på som «normalt» og «sant» kan ha en undertrykkende effekt på mennesker.
  • "Jeg ønsker at barn og ungdom, sammen med sine familier, kan få satt lyskaster på sin mestring og sine ressurser. Og at de gjennom det lettere kan skille person fra problem, og utforske og utfordre de problemer og de vansker som kanskje hindrer egen livsutfoldelse."

Nina Wik
    Familieterapeut
  • "Jeg tror vi alle kan ha perioder i livet hvor vi strever. Jeg tror også at ressursene, for å finne veien ut, bor i hver og en av oss. For når vi våger å utforske problemet sammen kan nye foretrukne historier om oss selv dukke opp"

Hilde Marie Ekren
    Familieterapeut
  • "Ved å la de gode historiene om seg selv bli sagt høyt, kan blikket rettes mot det som fungerer, også i vanskelige situasjoner. Dermed kan man finne nye måter å tenke om seg selv på, og sine forsøk på å håndtere problemer."

Mari Nerdahl
    Familieterapeut
  • "Jeg er opptatt av at alle mennesker har ressurser og erfaringer, som kan bli styrkende i møte med utfordringer i livet."

Tanja Hasselgård