Bane NOR: Kirkens Bymisjon gjør stasjonen triveligere

Bane NOR Eiendom og Kirkens Bymisjon samarbeider om et tryggere og hyggeligere stasjonsmiljø.

Mens vi løper står det alltid noen igjen. Noen som ikke har et mål. Ikke i dag hvert fall. De skal ingen steder, de forsøker å bli. Forsøker å være. Være en del av en by – uten å være til bry. Men noen må bry seg. Det er det medmenneskelighet handler om!

– Kirkens Bymisjon bidrar til at vi blir kjent med mennesker vi ellers ikke ville møtt og som gir oss nye perspektiver, sier Kristin Paus, kommunikasjonsdirektør i Bane NOR Eiendom.

Samarbeidets betydning for Bane NOR Eiendom
– Et tryggere og hyggeligere stasjonsmiljø for alle
– Intern stolthet og engasjement
– Fellesskapsfølelse

Oslo S er et av Norges aller største knutepunkt. Her møtes mennesker fra alle samfunnslag. Så mange som 170.000 mennesker passerer gjennom bygningen hver eneste dag. Mange av disse oppholder seg der over lengre tid.

– Samarbeidet med Kirkens Bymisjon ble til etter en studie som undersøkte hvordan vi kunne løse de ulike utfordringene på Oslo S uten flere vektere og mer politi. På en studietur til Tyskland fikk vi mye nyttig informasjon av Bahnhoffmisjonen, som har eksistert i mer enn hundre år, sier direktør for stasjoner i Bane NOR Eiendom, Knut Øivind Ruud Johansen.

Omsorg, ikke vakthold

Som et alternativ til mer vakthold og synlig politi opprettet Kirkens Bymisjon «Sporet» i samarbeid med Bane NOR Eiendom. Johannes Heggland, assisterende generalsekretær i Kirkens Bymisjon forklarer hvorfor dette er så viktig;

Kirkens Bymisjon bidrar til at vi blir kjent med mennesker vi ellers ikke ville møtt og som gir oss nye perspektiverKristin Paus, kommunikasjonsdirektør, Bane NOR Eiendom

– Mennesker i alle tenkelige livssituasjoner er innom Oslo S i løpet av et døgn. For Kirkens Bymisjon er det helt naturlig å være synlig tilstede på Oslo S, midt i mylderet, som et tilbud til mennesker som av veldig ulike grunner trenger noen. For svært mange mennesker i utfordrende livssituasjoner er det mye riktigere å bli møtt av Kirkens Bymisjons kompetente ansatte og frivillige, enn av vektere og politi. Bane NOR Eiendom har stått trofast og tydelig sammen med oss i dette arbeidet fra starten av, noe vi setter svært stor pris på. Initiativet skal med sin tilstedeværelse fremme trivsel, trygghet og helse.

At vi samarbeider med Kirkens Bymisjon gjør våre medarbeidere stolte. I tillegg engasjeres mange av å strikke skjerf og gjennom å samarbeide direkte med Bymisjonens medarbeidere. Kristin Paus, kommunikasjonsdirektør Bane NOR Eiendom

De ansatte på stasjonen tilbyr råd og veiledning, stillerom og samtale for dem som ønsker det. De henviser og følger videre til blant annet legevakt, NAV, andre tiltak i Kirkens Bymisjon, Uteseksjonen og andre tjenester.

– Avtalen vår med «Sporet» er en gjensidig samarbeidsavtale og ikke et sponsorat», forklarer Kristin Paus.

– Hadde vi ikke hatt dette samarbeidet, hadde vi måttet engasjere flere vektere på Oslo S, og miljøet der hadde helt sikkert vært tøffere og ikke så hyggelig som i dag.

Gjør våre medarbeidere stolte

Arbeidstreningsprosjektet «I jobb» gjør også en god jobb rundt Oslo S og bidrar til å trekke opp inntrykket av området. For hele målet med samarbeidet med Kirkens Bymisjon er å gjøre stasjonsområdet tryggere, hyggeligere og mer inkluderende. På sin egen nettside forteller Kirkens Bymisjon mer om hvem de treffer i mengden av mennesker på vei et sted;

– Det er ikke alle som skal rekke et tog, shoppe eller drikke kaffe. I vrimmelen av mennesker finnes også mennesker med rusrelaterte utfordringer, dårlig psykisk helse, ensomhet, bostedsløse og personer med demens. Her er unge som opplever møtet med storbyen spennende, men også utrygt og skremmende. Vi møter mennesker som opplever større og mindre livskriser, noen ganger kan en samtale være det som skal til. Sporet har prest tilstede en gang pr uke.

– At vi samarbeider med Kirkens Bymisjon gjør våre medarbeidere stolte. I tillegg engasjeres mange av å strikke skjerf og gjennom å samarbeide direkte med Bymisjonens medarbeidere, fortsetter Paus.

• "Målet er å skape et tryggere, hyggeligere og mer inkluderende miljø ved Oslo S og i nærområdet."

Kristin Paus
    kommunikasjonsdirektør, Bane NOR Eiendom

Om Bane NOR Eiendom
– 210 ansatte
– Driver 337 operative togstasjoner
– Forvalter en eiendomsportefølje med anslått verdi på 46 milliarder kroner
– Satser sterkt på knutepunktutvikling

Samarbeidet med Kirkens Bymisjon
– Nasjonal intensjonsavtale om å snakke sammen om utvikling på steder der begge parter har interesse for nærmiljøet
– Samarbeidet siden 2009
– Fokus på tiltak ved Oslo S og stasjoner i enkelte andre byer
– Samarbeider om flere tiltak, bl.a.: Sporet, sykkelverksted – og parkering, Kafeer
– Kjøper ryddetjenester fra Kirkens Bymisjon (eks. I jobb i Oslo)

Vil din bedrift høre mer om samarbeid med Kirkens Bymisjon?

Kontakt oss for en uforpliktende prat.