Hva vi tilbyr

Vi ønsker å møte alle mennesker der de er. Derfor tilbyr vi et rikt tilbud av kultur, faste aktiviteter, gode måltider og meningsfulle fellesskap.

Se kulturprogrammet våren 2024

Mat er Skovheims viktigste omdreiningspunkt og kanskje den viktigste inngangen til å gi trygghet og omsorg. Et variert og næringsrikt kosthold har styrkende og forebyggende effekt. Skovheims kafé har åpent fra kl. 10.00-15.00 på hverdager og tilbyr bagetter, rundstykker, vafler og hjemmelaget middag til subsidierte priser. Mat er sosialt, og i kaféen kan man møtes til frokost, vafler, is, lunsj eller middag. Middag serveres fra kl. 12.30-14.30. Lørdag, søndag og helligdager fra kl. 13.30-15.00. Ettermiddagskaffe serveres hver dag kl. 16.30, og dette er et fast og hyggelig samlingspunkt for mange.

Kaféen er åpen for alle og blir brukt av folk i alle aldre i nærmiljøet.

Kulturtilbudet

Vårt kulturbegrep favner vidt. Det spenner fra en god samtale eller en spasertur til håndarbeidsgrupper, bussturer og kulturaftener med profesjonelle musikere og foredragsholdere. Vi ønsker å legge til rette for gode generasjonsmøter og har et godt samarbeid med Skovheim Barnehage. Skovheim har to husorkestere, Birgits Husband og St.Hansbandet som spiller til dans i kaféen ca seks ganger i året. Våre kulturtilbud foregår i all hovedsak på kveldstid i kaféen og er gratis.

Faste aktiviteter

Vi har flere ukentlige faste, frivillige aktiviteter, alt fra bingokvelder til franskgruppe og andakt. En gang i måneden har vi kulturaften med konserter eller foredrag, der ulike artister og foredragsholdere underholder. Programmet er nytt hver høst- og vårsesong.

Servicetilbud på Skovheim

• Service

• Frisør

Sol’s salong, er åpen onsdag og fredag fra kl. 10.00-17.00. Hjemme-frisering tilbys mandag, tirsdag og torsdag. Dame, herre og barn. Pensjonistpriser. Timebestilling: tlf. 916 62 775

• Naturterapi

Ekeberg Naturterapi tilbyr fotpleie (offentlig godkjent), akupunktur, soneterapi, aromaterapi/massasje og hårmineralanalyse.  Timebestilling: Vigdis Fjære. tlf. 922 59 447

• Bibliotek, aviser og internett

I vestfløyen i førsteetasje har vi et flott, nyoppusset bibliotek med et rikholdig utvalg bøker som man kan låne med seg, eller lese i ro og fred på stedet. I kaféen har vi to datamaskiner og trådløst nettverk. I resepsjonsområdet kan man lese dagens aviser: Aftenposten, Dagsavisen og Nordstrand Blad.

• Samtaletilbud

Bymisjonsprest Olga Tvedt er på Skovheim annenhver mandag. Hun er tilgjengelig for samtale. Tid kan avtales på forhånd. Ta kontakt i resepsjonen.

• Handletjeneste matvarer

Legg handlelapp i resepsjonen på torsdag før kl. 12.00, og få varer på døren dagen etter.

• Butikker

Bogerud tekstil, Seniorshop og Stopshop Sko kommer til Skovheim både i vår- og høstsesongen og selger sine varer i kaféen.

• Vaskeri

Det finnes vaskeri i hver etasje med vaskemaskin, tørketrommel og strykejern.

• Trimrom

Trimrom med apparater i underetasjen, vestfløyen

• Våre faste aktiviteter

• Allmøte

Månedlig møte i Allsenteret med beboere og personale, ledes av daglig leder Benthe Vik Andreassen.

• Allsang til kaffen

Én tirsdag i måneden er det allsang ledet av Birgit Skogen, kulturleder på Skovheim.

• Andakt med lystenning

Hver andre og fjerde mandag i måneden kl. 12.00. Ledes av bymisjonsprest Olga Tvedt.

• Nattverd

Nattverdgudstjeneste med kirkekaffe første mandag i måneden kl. 17.00 ledet av sogneprestene i Nordstrand og Ljan menighet.

• Bingo, spill og moro

Bingo kl. 17.00 på onsdager i oddetallsuker. Spill og moro kl. 17.00 på onsdager i partallsuker: kortspill, kinasjakk, minigolf og brettspill. I sommerhalvåret. arrangeres boccia- og dartsturneringer ute på godværsdager.

• Barnehagebesøk

Skovheim Barnehage kommer på lunsj hver siste fredag i måneden, og annenhver torsdag har vi generasjonssang fra kl. 10.30-11.00.

• Quiz

Hver torsdag ettermiddag. Initiert og ledet av Skovheims beboere.

• Håndarbeidsgruppe

Samling hver mandag fra kl. 10.00-12.00. Deltagerne lager kvalitetsprodukter som selges under jule- og vårmarkedet.

• Kunst til kaffen

Månedlige små samtaler om stor kunst. Ledet av kunsthistoriker Mina Storhaug Haufmann.

• Skrivekurs

Kurs i kreativ skriving ledet av forfatterne Kjersti Bronken Senderud og Ingrid Z. Aanestad. Maks 8 personer i gruppen. Påmelding i resepsjonen.

• Trim

Styrke og balansetrening ledet av fysioterapeutene i bydelen. Mandag kl. 15.45-16.45 (kun for påmeldte) Onsdag kl. 14.00-15.00 (kun for påmeldte) Torsdag kl. 15.45-16.45(åpent for alle) Fellestrening ledet av Benthe Vik Andreassen eller Grete Larsen hver tirsdag kl. 10.30 (åpent for alle)

Kulturkalenderen

Vi har kulturaften med konserter eller foredrag én gang i måneden med ulike artister og foredragsholdere. Vi serverer lett bevertning, og har åresalg, der inntektene går til kulturlivet på Skovheim.

• "Kaféen er hjertet på Skovheim. Nesten alle lurer på hva det er til middag hver dag. Hjemmelaget tradisjonell husmannskost er veldig populært, men jeg utfordrer også gjestene med nye smaker og internasjonale retter som jeg justerer litt slik at jeg er sikker på at det faller i smak. Jeg synes det er viktig å lytte til gjestene og tilpasse menyen etter hva de har lyst på. Og jeg tar gjerne imot bestillinger, det være seg vafler, kaker, smørbrød eller hva man måtte ønske seg. Jeg er et «ja-menneske!"

Istvan
    kjøkkensjef på Skovheim allsenter