Fellesskap for hele nabolaget

På allsenteret har vi en åpen dør for alle som vil komme innom; store og små besøkende fra nabolaget, eller beboere på Skovheim eldreboliger.

Skovheim allsenter drives av Stiftelsen Kirkens Bymisjon. Allsenteret ligger på Skovheim, et område sentralt på Nordstrand mellom Sæter og Kastellet.
På allsenteret har vi en åpen dør for alle som vil komme innom, om det er store og små besøkende fra nabolaget, eller beboerne på Skovheim eldreboliger. Sameiet Skovheim eldreboliger, inneholder 84 leiligheter. Halvparten er selveierleiligheter og den andre halvparten leies ut av Kirkens Bymisjon.

Kulturelt påfyll og sosialt fellesskap

Alle som bor der kan benytte seg av Skovheim allsenters brede kulturtilbud. Til oss kommer gjester for å spise god lunsj og middag, bruke sine ressurser i ulike aktiviteter, få kulturelt påfyll og delta i et sosialt fellesskap.

Forløper til Omsorg+

Skovheim allsenter ble bygget i 1981, og er forløper og inspirasjonskilde til Omsorg + boliger som nå bygges opp rundt i hele landet. Tanken bak Skovheim-modellen er at eldre skal kunne bo hjemme i egen bolig lenger, man skal kjenne seg trygg, bygge nye nettverk og ha gode, meningsfulle dager. Med nærmere førti års fartstid har Skovheim lang erfaring og solide kunnskaper om hvordan man kan skape en trygg og meningsfull hverdag for den enkelte.

Fagressurser på huset

Skovheim allsenter har åtte ansatte; daglig leder, frivilligleder, kulturleder, kjøkkensjef, kjøkkenassistent og senterassistenter. Det er personale tilstede fra kl. 08.30-21.00. og vakttelefon fra 21.00-08.30. For beboerne i eldreboligene gir vaktordning på kvelden og de ansattes mellommenneskelige og faglige kompetanse trygghet og støtte i tilværelsen.