Söderberg & Partners: Vi føler vi er med på noe virkelig bra
Samarbeidet med Kirkens Bymisjon skaper stort internt engasjement.
Söderberg & Partners er Nordens ledende rådgiver og megler av forsikring og finansielle tjenester. De har siden 2014 også etablert seg i Norge gjennom blant annet oppkjøpet av Norwegian Broker.
– Vi føler at vi er med på noe virkelig bra, som gir mye tilbake til både oss og ikke minst til andre. Kirkens Bymisjon er tilstede på så mange plasser og arenaer, og bidrar til utrolig mye bra for mange med utfordringer i hverdagen, sier Morten Scivoletto Knutsen i Söderberg & Partners.
Fokus på barn og unge
Selskapet har et særskilt engasjement for barn og unge, og ønsker spesielt å bidra på dette feltet. Flere av de ansatte var derfor med på gjennomføringen av en alpindag vinteren 2018, der barn og unge i Oslo var invitert til en aktivitetsdag på Tryvann gjennom et av Kirkens Bymisjons tiltak. Det kostet ingenting å delta, og de som ikke hadde alpinutstyr fra før, fikk låne dette gjennom Kirkens Bymisjons utlånssentral, Skattkammeret.
En slik dag er viktig for mange som ikke har andre aktiviteter å gå til i ferien. Söderberg & Partners ønsker å bidra til at færre føler seg utenfor. Et initiativ som alpindagen på Tryvann bidrar nettopp til at flere barn og unge har gode historier å fortelle om hva de gjorde i ferien, når de kommer tilbake på skolen.
Vi føler at vi er med på noe virkelig bra, som gir mye tilbake til både oss og ikke minst til andre.
Morten Scivoletto Knutsen, Söderberg & Partners
– Alle selskapets ansatte kan ta en CSR-dag hvert år, målsettingen er å oppmuntre til ytterligere engasjement. Söderberg & Partners er overbevist om at nøkkelen til å lykkes med samfunnsansvar er personlig engasjement. Derfor får altså ansatte en gyllen mulighet til å jobbe frivillig én dag hvert år. Slik de gjorde på Tryvann, poengterer Knutsen.
Gi en donasjon
Ønsker å være en del av løsningen
Gjennom en byvandring i vinter sammen med Kirkens Bymisjon i Oslo, var Söderberg og Partners innom flere tiltak der de møtte ansatte og frivillige som fortalte om noe av det organisasjonen ser i sitt arbeid, og de utfordringene som finnes i hovedstaden. Selv om selskapets ansatte var klar over mye av problematikken fra før, ble det mye tydeligere da de besøkte stedene og så situasjonene med egne øyne.
– Selv om det også var tøft å høre disse historiene, var det også veldig fint å se hvor mye bra som faktisk gjøres, og at det nytter å gjøre noe! Det er viktig for alle å løfte blikket av og til. Det kan være tøft, men da er det enda viktigere å innse realitetene og forsøke å være en del av løsningen, understreker Knutsen.
For Söderberg og Partners er det godt å vite at de, som en aktør i en helt annen bransje og med en helt annen hverdag, kan bidra til noen av de mange sakene Kirkens Bymisjon jobber med.
– Samarbeidet med Kirkens Bymisjon er noe av det som skaper ekstra stort engasjement internt!, forteller Morten Scivoletto Knutsen.
Og med dette engasjementet gjør Söderberg og Partners en forskjell for mange. Hver eneste dag.
- Internt engasjement og stolthet.
- Nye perspektiver.
- Støtter opp under bedriftens samfunnsansvar og fokuset på barn og unge.
Creating Shared Value, også kalt “2. generasjon samfunnsansvar”, legger vekt på å maksimere verdiskapningen for alle involverte. Dette knytter bedrifters samfunnsansvar tett til bedriftens egen forretning.
I strategiske samarbeid Kirkens Bymisjon har med bedrifter som knytter dette opp til sin kjernevirksomhet, blir det tydelig hvilke merverdier som skapes både for bedriften og for vårt oppdrag for menneskene i byen. Man snakker om å skape den triple bunnlinje sammen; lønnsomhet for mennesker, bedriften og planeten (de tre p’er: people, profit, planet).
Med noen av samarbeidspartnerne våre skaper vi felles verdier ved at bedriften tilbyr sin kompetanse til mennesker i Kirkens Bymisjons ulike tiltak. Dette bidrar til mestring og at enkelte tar grep i eget liv, noe som gir muligheter til videre vekst som ville vært vanskelig uten dette samarbeidet. Bedriftene opplever på sin side at de bl.a. blir mer attraktive i jakten på de dyktigste og engasjerte jobbsøkerne på arbeidsmarkedet.
Skanska er partner i nabosamarbeidet Bjørvika, der flere bedrifter i sentrumsområdet i Oslo har gått sammen om å skape et tryggere og bedre nærmiljø. Skanskas visjon er å bygge for et bedre samfunn, og selskapet ser derfor på samarbeidet med Kirkens Bymisjon som naturlig knyttet til egen kjernevirksomhet. Kirkens Bymisjon har deltatt på flere arbeidsmøter med bedriften så langt i samarbeidet. Skanskas ansatte sier de er stolte av å jobbe for en arbeidsgiver som tar samfunnsansvar.
Felles verdiskapning oppnår vi når alle partene i et samarbeid bidrar med det de er best på. Når vi samarbeider for å oppnå målene får vi til resultater vi ikke ville fått til hver for oss. Innovative løsninger som sosiale entreprenørskap, der bedrifter bidrar med sin forretningskompetanse og Kirkens Bymisjon med sin sosialfaglige kompetanse, til felles berikelse, er gode eksempler på dette.
Med kompetanse, økonomisk bidrag og et oppriktig engasjement, bidrar bedriftene til at flere mennesker får hjelp i en svært vanskelig situasjon. Et slikt samarbeid skaper gjensidige verdier, glede og inspirasjon.
- Svensk forsikringsmegler som bl.a. eier Norwegian Broker og Bafo forsikringsmegling.
- Etablert i 2004.
- Mer enn 1400 ansatte fordelt på cirka 70 kontorer.
- Stort sosialt engasjement i alle land de har tilstedeværelse.
- Spesielt fokus på barn og unge.
- Har arrangert gratis skidag i Oslo for barn.
- Har deltatt å byvandring.
- Ansatte får bruke arbeidstid til frivillig arbeid.